Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Avvikande datum momsredovisning - eEkonomi

Hej,

har läst tidigare trådar kring "avvikande datum" vid momsredovisning, lyckas dock inte bli klok på vilket datum korrigeringen skall skrivas. Vore tacksam om ngn kunnig kunde reda ut detta åt mig.

Jag har alltså bokfört en faktura (och lyft moms för den) sent i december -17, men den betalades i januari -18. Då måste jag ju ändra momsredovisningen för 2017 och skicka en ny till SKV.

Hur och på vilket datum bokför jag korrigeringsverifikationen? Då fakturan faktiskt betalades (jan -18) eller när jag utför korrigeringen (d v s nu)? I princip skapar man väl bara en ny, korrekt, verifikation för när fakturan betalades (så att momsen kommer på rätt år)?

/Magnus
8 SVAR 8

Först en fråga, det var inte så att du hade bokslut per 171231? För isåfall så har du i princip inte gjort något fel....
Men det beror som sagt var på....
Magnus12
MEDLEM

Hej, jo jag hade bokslut 171231.
Fd medlem
Inte tillämpbar

det AccountantfromHell_singland   beskriver kan du läsa om här (antar att du använder kontantmetoden/bokslutsmetoden)

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/lopande-bokforing

Om du bokför enligt kontantmetoden får du redovisa moms till Skatteverket enligt den så kallade bokslutsmetoden. Det innebär att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är endast vid bokslut som moms på obetalda fakturor ska redovisas.

det innebär att du som normalt redovisar moms den månad betalning skett av faktura /erhållits för kundfaktura - just vid årsbokslutet måste boka upp fordringar och skulder och boka moms på bokslutsdagen - även om du inte betalt/fått betalt.


så du borde inte behöva göra någon ändring alls
Magnus12
MEDLEM

Tack så mycket för klargörandet! eEkonomi "larmar" alltså för att uppmärksamma en på att fakturan är bokad men ännu inte betald (över årsskiftet)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

larmar - är jag osäker på vad du menar såg inget direkt "larm" själv

- men när jag körde mitt eget bokslut med kontantmetoden så la jag upp fakturor i dec (årsbokslut 31 dec) som vanligt och i årsavstämningsgenomgången av punkter att göra (se i programmet under Bokföring - Årsavstämning - samt beskrivningar länken nedan
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/c-accounting-endofye...

så bokade eEkonomi upp fakturorna som skuld 2440 Leverantörsskulder och fordran
1510 Kundfordringar  (på samma sätt som görs alltid om man har fakturametoden)

sedan när jag matchade fakturorna i januari då jag betalat resp fått betalt så nollade eEkonomi konton 2440 och 1510  - och 2019 års fakturor fortsätter som vanligt att bokföras när de betalas.

dvs det fungerade som avsett.

fungerade det så för dig?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jo så är det nog.

ska dubbelkolla när jag gör mit eget årsbokslut
Fd medlem
Inte tillämpbar

det fungerade bra enligt ovan i mitt bokslut

Vad bra, då är saken utredd!