Telefonnummer från avvikande leveransadresser på följesedeln - Administration

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vill ha med tel.nr från "avvikande lev.adress" på följesedeln.
(Jag har kunder med upp till 25 olika lev.adresser.)
Programmet tar enbart nr. från den adress som ligger uppe på kundkortet oavsett vilken lev.adress jag väljer när jag gör order.
Foto på KEDJAN

KEDJAN

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 4
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Om du har valt in en avvikande leveransadress, som också innehåller ett telefonnummer, på kunden i kundregistret hämtas det telefonnumret även till ordern. Om du däremot byter avvikande leveransadress på ordern, och inte behåller den som kommer förvald från kundregistret, ändras inte telefonnumret. Det finns i dagsläget ingen funktion för att hämta avvikande telefonnummer från ordern utan enbart från kundregistret. Jag ändrar ditt inlägg till en idé istället och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej,

Tack för din synpunkt. Jag kan inte se att vi fått några direkta önskemål om detta tidigare men jag förstår att informationen är bra att ha på dokumentet.

Om fler har behov av detta får vi se över möjligheten att ändra det till framtiden, gilla i så fall förslaget med +1 knappen.
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb

Problemet, Joakim Karlsson, är väl just att en avvikande leveransadress och dess telefonnummer för avisering inte följer med in i kundregistret från Visma Webshop.
Idag ska jag sända en leverans. Order kom för fyra dagar sedan och kunden har valt annan leveransadress i Visma Webshop+ OM jag ser i kundregistret finns inte den avvikande leveransadressen med men däremot på order som jag sen skapat faktura av. De två telefonnummer som kunden angett för avisering av person på leveransadressen följer INTE med till kundregister, order eller faktura. Enda sättet att få med korrekt telefonnummer för avisering är att söka upp mejlbekräftelsen på order och kopiera telefonnumren därifrån.

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Eleonor, tack för att du lyfter detta. Jag förstår att det innebär onödigt merarbete att hitta kontaktuppgifterna i det här fallet. Jag har registrerat detta som ett ärende hos oss så får vi reda ut det här vid tillfälle och se om vi kan lösa det på ett bättre sätt i framtida uppdateringar. Kan inte ge någon tidsplan på det i dagsläget men jag förstår problemet. 
Foto på KICAB

KICAB

  • 158 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Telefonnummer till referens eller leveransadress på följesedel - Administration.

Vi klistrar våra följesedlar på godset vid leverans och på följesedeln så skrivs telefonnumret som finns på kundkortet istället för telefonnumret till referensen som är på ordern. Detta ställer till lite bekymmer då fraktbolagen ibland behöver få tag på rätt person vid leveransproblem. En kund kan ju ha flera olika leveransadresser och rätt information till denna adress/referens ska därför vara med på följesedeln. Förstår inte varför telefonnumret som står på kundkortet (vilket ofta är till huvudkontoret/växeln) skrivs på följesedeln....... Är det inte fler som har klagat på detta??
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb

JO, det är fler som klagat på detta. Det här har varit ett problem i flera år - tyvärr får man inget gehör trots att det är en uppenbar brist.

OM en kund beställer varor och anger en leveransadress avvikande ifrån beställarens måste det finnas ett fält för telefonnummer och gärna e-postadress just för avisering.

Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
För närvarande är jag så arg och besviken att jag överväger att byta leverantör för vår E-butik då det inte går att få gehör för uppenbara problem, och det här är ett av flera. Finns det en möjlighet att ange e-post och tel.nr för avisering till en avvikande leveransadress ska informationen självklart följa med order in i programmet - nu får man söka rätt på aktuell orderbekräftelse i mejlflödet och klippa o klistra - amatörmässigt. Handläggningstid för ett sånt här ärende ska inte vara över ett halvår och framför allt då man aldrig kan få besked om någon alls jobbar med problemet så att det kommer bli löst framöver!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Eleonor, 

Jag beklagar att begränsningen skapar merjobb för dig och förstår att en åtgärd är angelägen. Vi har dock inte prioriterat det här i version 2015.2 och det kommer därmed dröja innan vi kan erbjuda en bättre hantering av informationen från Webshop.
Foto på Barbro

Barbro

  • 84 poäng 75 badge 2x thumb

Vi har också kunder som har flera olika leveransadresser... och det ställer till problem när inte rätt tel.nr skrivs ut på följesedeln. Detta bör ni åtgärda snarast.

Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
Nu har det gått ett år, fortfarande måste jag söka rätt på Vismas mejl med bekräftelse på beställning och manuellt komplettera avvikande leveransadress med telefonnummer och mejladress till den person som ska aviseras. Jag är så trött på Vismas beklagande och ursäkter, det här är riktigt illa.
Jag trodde att om jag har SAMMA leverantör för både bokföringsprogram och Web-shop skulle systemen funka bra ihop - blev totalt grundlurad. :(
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

  • 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Eleonor,

Det är absolut inte meningen att du ska känna dig lurad. Vi har registrerat ett ärende för att titta närmare på en eventuell lösning för detta, men just nu har vi andra områden som vi behöver prioritera där det är högt tryck på efterfrågan. Precis som min kollega Helene förstår jag verkligen att det är ett extra arbetsmoment och det är inte på något sätt bortglömt, men jag kan inte lova någon tidsplan för när det kan finnas en färdig lösning för detta.
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
Det har gått tre år sedan jag lyfte problemet ovan, ett år sedan jag gjorde mitt senaste försök, nu är tålamodet slut. Jag är så besviken på ni inte tar problem på allvar och åtgärdar dem. Nu påbörjas bygge av ny webshop, byter troligtvis till textalk. Nästa steg blir att lämna Visma helt.
Foto på Eleonor Jakobsson

Eleonor Jakobsson

  • 1,588 poäng 1k badge 2x thumb
Två veckor, ingen respons. Har skaffat integration för att koppla mot unifaun för smidigare frakthantering under julhandeln, men det löser ju inte detta problem. Telefon och mejladress som kunden lägger in i avvikande leveransadress, i vismas egen webshop, de uppgifterna går inte att importera till visma administration och alltså inte heller vidare till unifaun.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har en tråd som ligger i närheten av det här. Skillnaden är att jag inte vill spara informationen i tabellen för avvikande leveransadress, även om fälten behöver finnas där också.
Förutom mobilnummer (för att kunna skicka sms-avisering) så är det också bra att få med e-postadressen både i dokumenthuvudet och i adressregistret.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/eorder-telefonnummer-och-e-post-till-mottagare

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.