Avvikelse i min momsredovising - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
vi har bytt bokföringsprogramm från enskild firma till eeconomi och nu när jag ska göra årsavslut för tidigare år i programmet är det avvikelser i momsrapporterna.. 
är det pga av rättade momsrapporter i låsta perioder det året eller varför ser det ut som det gör? hur åtgärdar jag o rättar så det stämmer med inlämnade momsredovisningar?
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

• 192 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 12 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica

• 5,862 poäng 5k badge 2x thumb
Ta bort momskoden på 2611 och 2641 så blir du av med felmeddelandet. Eftersom det gäller 2016 ska du inte ha dessa koder på verifikationen då det ju alldeles säkert är momsdeklarerat för länge sen!
Foto på Annica

Annica

Om du ska bokföra mer på gamla år som redan är momsdrklarerade kan jag tipsa om att ta bort momskoden på dessa 2 konton i de årens kontoplaner så slipper du detta problem.
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

momsen är redan bokförd men proggrammet lägger endast in ingående summa från importerade verifikationer.. åtgärdas detta om jag tar bort momskoderna? ska detta göras i en korrigeringsverifikation?
Foto på Annica

Annica

Du kan ta bort momskoden direkt i momsredovisningen utan korr.ver. om du klickar på Åtgärder på det ställe du visar bild från.
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

ok men summan debit o kredit blir 2909 o differens noll men momsredovisningen jag lämnat in är 2691så det känns som programet kastat om lite mellan kontona.. visma support sa att eeconomi o visma enskild firma inte komunicerar lika dant så har det blivit något fel när jag importerade filerna till eeconomi.. varför blir summan debit o kredit 2909 istället för 2691 som är summan som ska deklareras på momsredovisningen?
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

det är momsdeklarerat så blir det rätt i slutändan om jag tar bort momskoderna?
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

Skriv ett svar
Foto på Dannytattoo

Dannytattoo

är det såhär det ska se ut?
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Ja precis, du väljer Ingen momskod på de kontona där momskoden ska tas bort.

/Sofia