Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelser i momskontrollen

Hej! Jobbar i visma adm 2000 o har några diffar. Kan man få skicka printscreen direkt till någon o få hjälp så? 

B la saknas moms på ett ROT bidrag jag bokfört 7716Kr 1930 summan debet mot 3050 försäljning. Det föreslås hur mycket o tyvärr har revisorn alla verifikat. Har för mej det inte var någon moms? Står föreslaget 1929Kr i moms nu på momsrapporten.

Också bokfört in från elbolaget (pga nu nytt industriavtal) 7861Kr in på 1930 mot utg moms 1572,21Kr som nu ligger som -1572,21 på momsrapporten? Nettot mot konto 5020 som jag bokför elen på annars.Skulle det inte vara någon moms?

Med vänlig hälsning o Tack på förhand

 

9 SVAR 9
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Det går bra att bifoga bilder om du tycker att det blir lättare. 

Anledningen till första avvikelsen är att du har använt ett försäljningskonto som är inställt med 25 % moms men inget momskonto för utgående moms. Jag vill verkligen att du kontrollerar att det är så du ska bokföra inbetalningen för skattereduktionen. Vanligtvis när du får pengar inbetalt från Skatteverket bokförs den inbetalningen 1930 debet och 1510 kredit. Detta göra programmet automatiskt när du registrerar fakturan som betald och skriver ut en inbetalningsjournal. 

Den andra avvikelsen blir jag lite fundersam på, är det en insättning eller ett uttag? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!


"Detta konto är spärrat för manuell kontering" står det när jag ska bokföra på 1510! Vad kan jag ta ROTbidrag på istället? Kan jag kopiera 1510 o namnge det Rotavdrag?

Med vänlig hälsning o Tack på förhand!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ok Tack d bokför jag om till 1510 o ingen moms. Ska jag ta 13/2 som rot bidraget kom in eller ta dagens? Måste göra en ändringsverifikation eftersom feb är låst!

Med vänlig hälsning o Tack på förhand!

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Vanligtvis så bokför du inte inbetalningen för skattereduktionen som en manuell verifikation om du har skapat fakturan i programmet. Brukar ni göra på detta sätt? 
Kontrollera gärna med din revisor om du ska boka manuellt på 1510. Ska du göra det går det att låsa upp kontot för manuell kontering, det gör du under Bokföring - Kontoplan. Dubbelklicka på konto 1510 och sätt en bock i Tillåt manuell kontering.

Läs gärna om hanteringen för husfakturor i hjälpdokumentet Husarbete i Visma Administration 2000.

Jag ser att du har fått svar på din fråga angående ändringsverifikation i forumtråden Ändringsverifikation på fel månad - Administration.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

det är jag som såg fel, ska ju vara på 3051 frösäljningskonto o moms, han som gjorde rotavdraget manuellt på kundfakturan ser jag i efterhand o det står; Avdraget 6173+ moms= 7716Kr (Totalen på fakturan är 13533Kr.) Förslaget på momskontrollen på denna faktura är 1929Kr, då blir det väl 1929-1543 i dif som momsen blir enligt hans uträkning?

Med vänlig hälsning o Jättetack så länge! 

Nu hänger jag faktiskt inte riktigt med på vad du menar. 
Är verifikationen som momskontrollen visar avvikelse på bokförd 1930 debet 7716 kr och 3051 kredit 7716? Det programmet förväntar dig vid denna kontering är att det ska finnas ett momskonto för 25 % moms. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är momsen som saknas, jag undrar om det blir rätt att bokföra 1543 kr i moms, står rekommenderat 1929 kr i momskontrollen! 

Jag har svårt att förklara varför programmet föreslår 1929 kr när jag inte kan se allt framför mig. 25 % moms av 7716 kr är 1543,20 kr precis som du skriver. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

1 929,- blir momsen om man lägger på den på 7 716,-.

1 543,20 blir momsen om 7 716,- är beloppet inkl moms. Kanske kan detta hjälpa er att hitta lösningen?

//Tina