Kontoöverföring med aktiv bankkoppling SHB - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Hur gör man för att styra från vilket konto en leverantörsfaktura skall betalas ifrån när man har flera företagskonton med bankkoppling (SHB) och olika bankgiro nummer?

Passar på att tacka för möjligheten med bankkoppling till flera konton.
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,196 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej  JohanH!

Det är företagskontot som du bockat i som Primärt under Inställningar - Kassa och bankkonton som kommer användas som konto för betalning.

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,196 poäng 2k badge 2x thumb
Tack för ditt svar.

Vi behöver betala leverantörsfakturor från olika konton,  det räcker att kunna välja på leverantörs nivå likt utlandsbetalning.

Idag har vi lagt "autogiro" på alla leverantörer som skall betalas från det då sekundära bankkontot  och sedan manuellt lägger in betalningen på SHB, detta moment hade vi nu räknat med att slippa med bankkoppling med stöd för multipla konton.
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

  • 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Tyvärr så finns det ingen funktion idag för att ställa in från vilket konto som leverantörsfakturan ska betalas ifrån. Betalar du de manuellt så kommer de dock tillbaka till eEkonomi. Jag kommer däremot göra vår utvecklingsavdelning uppmärksamma på ditt önskemål.

Med vänliga häslningar
Philip
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,196 poäng 2k badge 2x thumb
En av de största fördelarna med bankkopplingen är just att slippa dubbel inmatningen av en leverantörsfaktura i både eEkonomi och sedan hos SHB så vi ser fram emot att ni ger oss den möjligheten även med dubbla bankgiro.
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,196 poäng 2k badge 2x thumb
Testade en möjlig workaround, men tyvärr.

Kan tillägga att det inte styrs av primärt företagskonto då jag precis testade att ändra primärt konto och sedan la upp en ny leverantör, registrerade leverantörsfaktura och godkände fil hos SHB.

Det går inte heller ändra filen eller betalning via SHB, inte ens kopiera till ny betalning för att ändra konto då det är låst.

Testat vad jag kunnat, upp till er nu.
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej JohanH,

Låter väldigt konstigt när du säger att det inte styrs av primärt företagskonto.
Vi kommer därför att kontakta dig via telefon för mer info.

Ha en fin kväll
/Susan
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,196 poäng 2k badge 2x thumb
Ni kontaktade mig mycket riktigt via telefon, jag sammanställde och skickade över information men vi är helt utan återkoppling och det är fortfarande ett problem för oss.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johan! 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att vi inte återkopplat till dig.

Jag ska kontrollera vad statusen är när det gäller ditt ärende så återkommer vi till dig gällande det via mail.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen! 

Som det ser ut i dagsläget så stödjer inte eEkonomi kontoöverföring (det innebär att du betalar från ett specifikt bankkonto istället för ett BG/PG), vilket är den funktionen du, Johan, skulle behöva ha stöd för i ditt program för att få det att fungera :)
 
Detta innebär att det inte finns någon 100% lösning för dig i programmet i dagsläget utan de fakturorna som ska betalas från ett specifikt konto får du manuellt registrera på banken och bocka i autogiro på leverantören så att de inte med automatik går över till banken.
 
Vi tar självklart med oss detta framöver och för diskussioner om kontoöverföring är något vi ska stödja/införa. Men i dagsläget är det inget vi stödjer. 

Vi kommer även uppdatera våra hjälptexter angående detta.

Ha en fin måndag!

/Lovisa