Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansräkning - eEkonomi

Min balansräkning stämmer inte. De lån jag har är inte alls med plötsligt och de resterande delar är bara fel. Varför, de har funkat så bra förra året o nu plötsligt är de helt galet.
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du gått över i nytt så jämför med det gamla och se om något försvunnit i överföringen mellan åren

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

har gjort de och sär att de inte stämmer överens med förra årets 2016 alltså. de lån jag har är samma men dom är inte inräknade i 2017 balans alls.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då får du lägga till det i fin ingående balans

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja har gjorde de nu ock insåg att det är nått fel bokföring av billånet.
kan jag rätta till detta. de ska stå -165000 men de gör de inte på kontosaldon.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ana! 
Det går bra att skapa en ny verifikation för att korrigera. Jag vet inte var du menar att det ska stå - 165 000kr. 
Men som det ser ut på din bild så blir det 0 på konto 1240, eftersom du har samma belopp i debet som kredit. 
Bokföringskonto 2385 har du också med två gånger, dock med olika belopp. Ser ut att vara en gång med belopp inkl moms och en gång med belopp exkl moms.
Sen har du 100 000kr på 2018, det är vad du har betalt hittills på bilen? Billånet är på resten av beloppet? 2385 du har som skuldkonto för lånet? 

Lättaste kanske hade varit att vända alltihop, skapa en verifikation som har samma konton och belopp med tvärtom i debet och kredit.
Sen börja om och skapa en korrekt verifikation. 

I den här tråden finns information om hur ett bilköp brukar bokföras. 

Hoppas detta är till hjälp!
/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

o tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej har korrigerat de som ska korrigeras men sen insåg jag att ingående balans för år 2016 stämmer inte med utgående balans 2015. Jag har börjat med Visma i januari 2016 och importerat en fil då som inte alls stämmer på Visma, dvs siffror är helt annorlunda mellan år 2015 dec och jan 2016. ringt support som inte kunde hjälpa mig med detta och seger att jag har bokfört fel
Kan jag på nått sätt ändra ingående balans för de pratade dom om på supporten att jag kan, men dom kunde inte hjälpa mig med de.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ana!

Ingående  balans i eEkonomi kan ändras på det första räkenskapsåret du har upplagt under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klicka på tidigaste året så ser du knappen för Ingående balans
Där kan ni justera om något varit felaktigt.
Om något är fel på de efterföljande åren behöver man skapa en manuell verifikation på året där det är fel. Detta så att den utgående balansen är korrekt. Då blir även den ingående balansen på nästkommande år korrekt.
Om det inte är på ditt tidigaste år - vilka konton och belopp är det som fel?

/Sofia 🙂