Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ramon_
MEDLEM

Balansräkningen balanserar inte (AB) - eEkonomi

När jag tryckte på Kontroll av årsredovisning under Årsredovisning | Inlämning fick jag meddelandet: Balansräkningens tillgångs och skuldsida balanserar inte

Summa tillgångar: 315 448kr
Summa eget kapital och skulder: 449 377

Diff: 133 929kr, vilket jag fått fram är Årets resultat. 

Jag misstänker att årets resultat är med en gång för mycket, vilket jag provat korrigera med manuell verifikation men har inte lyckats 😞 


Årets resultat bokförde jag först manuellt, innan jag fick nys om att inte göra det då Deklarationsmodulen fixar det automatiskt: 

A94 2018-12-31
8999 D 133 929,51
2099 K 133 929,51

A31 2019-03-15, korrigeringsverifikation av A94
Här tänkte jag "återställa" den manuella verifikationen. 
8999 K 133 929,51
2099 D 133 929,51

Men gjorde en miss att jag både klickade i de jag ville korrigera (ovan) och skrev in dem manuellt i formuläret:
8999 D 133 929,51
2099 K 133 929,51

A44 2019-05-14, korrigeringsverifikation av A31 (fixat under räkenskapsår 2019)
Här tänkte jag korrigera de jag skrev in ovan:
8999 K 133 929,51
2099 D 133 929,51

Sen har vi deklarationsmodulens tillagda verifikationer:

A95 Årsverifikation 2018-12-31
2099 K 104 161,51
8999 D 104 161,51

2510 K 29 768, skatteskulder
8910 D 29 768, skatt som belastar årets resultat

A96 Korrigering av ver.nr. 95, Årsverifikation 2018-12-31
2099 D 104 161,51
8999 K 104 161,51

2510 D 29 768
8910 K 29 768

Sen uppdaterade jag deklarationen via modulen och valde att hämta de nya bokföringsvärdena i hopp om att balansräkningen skulle bli bra. 

Då skapades en till verifikation:
A97 Årsverifikation 2018-12-31
2099 K 104 161,51
8999 D 104 161,51

2510 K 29 768
8910 D 29 768


Jag har ringat in problemet till att konto 2099 ser ut att ha 133 929kr för mycket. 
Men behöver hjälp med hur jag åtgärdar detta 🙂

I balansräkningen (Årsredovisning i Deklarationsmodulen) står
Årets resultat (konto 2099): 238 091, 02
sen Summa eget kapital: 238 091, 02



Tack på förhand,
Mvh Ramon
11 SVAR 11
LW -60
UTFORSKARE

Om det går, plocka upp verifikaten ett efter ett och radera raderna med minustecknet längst ute till höger på verifikationsraderna. Hoppas det finns en sådan möjlighet i deklarationsmodulen...

När du gjort så på alla dessa verifikat, är det bara att börja om på ny kula.

Med vänlig hälsning Lena

I deklarationsmodulen finns inte möjligheten, men i själva eEkonomi kan jag ta upp verifikaten men inte ta bort raderna. 

Minustecknena är utgråade:

Det som går är att skapa en korrigeringsverifikation och markera de rader jag vill korrigera: 


Vilket var det jag prövat göra några gånger utan att lyckas 😞

Mvh Ramon

Jag har skrivit av allt på papper och kontrollerat motbokningarna.

A31 verkar ut-nollad, så den är ok
A44 och A94 tar ut varandra, även fast de inte ligger på samma datum, med de är ut-nollade de också
A95 och96 tar ut varndra så det är klart.
Sist så skapades A97 med automatik.

Det ser ut som om du fick ihop det. Grattis!
Med vänlig hälsning Lena

Jag har inte justerat något sedan min fråga, men då känns verifikationerna OK 🙂

Dock får jag fortfarande differans mellan Summa tillgångar och Summa eget kapital och skulder

Som synes nedan så verkar konto 2099 ha dubbelt "årets resultat", vilket borde varit bortbokat enligt ovanstående verifikat. 

Eller kan det vara så att det ser fel ut i eEkonomi för att korrigeringsverifikaten är gjorda år 2019 och inte 2018 som räkenskapsåret och dess balansräkning gäller? 



Mvh Ramon

Om du tar bort verifikation A97 som genererades med automatik, vad får du då? Försök att gör en rättningsverifikation. 

Tag sedan ut en balans- och en resultaträkning. På resultaträkningen längst ner till höger, ska du få upp ett preliminärt resultat. Vad står det då? (Kom ihåg att neutralisera A97 först!)

Med vänlig hälsning Lena

Ska jag bokföra alla raderna nedan till motsatt?
Dvs. 2099 och 2510 blir Debet, medan
8999 och 8910 blir Kredit med de belopp som står?

Mvh Ramon

Just det, när du spegelvänder allt tar det ut varandra och blir noll. Efter det är det bara att boka som det skall vara.

Med vänlig hälsning Lena

Jag hamnade i samma läge som sist när jag försökte lösa det upptäckte jag nu, i ett moment 22 😞

Gjorde en korrigeringsverifikation:


Sedan måste jag välja att hämta de nya bokföringsvärdena i Deklarationsmodulen (antar jag?).
Då måste först låsa upp den låsta deklarationen för att klicka på "Hämta nya bokföringsvärden". 
Sen går det inte bara att spara, utan jag måste välja Resultatplanering på nytt. 

För att sen kunna "Skapa deklarationen" varpå jag låser den för att kunna gå in i "Årsdeklarationen". 

Det är just här det blir problem, för när man klickar på "Skapa deklaration" så läggs den automatiska verifikationen av Årets resultat till - som jag ju redan bokade bort ovanför 😞



En lösning som kanske fungerar är att skapa en korrigeringsverifikation igen.
Men då ta radernas belopp * 2 (det dubbla alltså) och boka bort.  

Tänker jag rätt borde det saknas så mycket på varje rad som är de "rätta beloppen". 
Sen när Årets resultat läggs till automatiskt så läggs det på "dubbelt så mycket".

Vilket i slutändan borde bli rätt?

Annars har jag slut på idéer 😞

Mvh Ramon

Provade ovan men det fungerade inte heller, fick boka bort "testet"..

Provade även att göra en korrigeringsverifikation igen, men UTAN att gå in i Deklarationsmodulen för att hämta nya bokföringsvärden. För att slippa spara- och skapa om Deklarationsfilerna som lägger till den automatiska verifikationen. 

Men inte heller det gick. 

Summa eget kapital och skulder skiljer sig mot Summa tillgångar med årets resultat fortfarande 😞
Ramon_
MEDLEM

I Kontoanalysen för konto 2099 ser vi att resultatet fortfarande är med dubbelt: 


Ramon_
MEDLEM

Jag har nu fått hjälp med att åtgärda problemet 😃 

När man skapar en korrigeringsverifikation så fylls automatiskt "rätt" datum i. 
Dvs. datumet för den ursprungliga verifikationen. 

Däremot kan man inte välja att korrigera en verifikation som eEkonomi skapat automatiskt. 
I mitt fall när jag låste deklarationen ifrån modulen, så bokfördes Årets resultat. 
Eftersom det blev dubbelt behövde jag korrigera denna. 

Då fick jag skapa en manuell verifikation och ange att den korrigerar en tidigare. 
Men eftersom det är en manuell, så fick jag fylla i datum och här fyllde jag i "dagens datum" och inte ursprungliga verifikationens. 

Vilket då ledde till att mina tidigare försök till att rätta till felaktiga verifikationer hamnade under 2019-års räkenskapsår. 

Som då ledde till att balansräkningen för 2018 inte uppdaterades med korrigeringar jag gjort. 

Lärdom av detta är att vara väldigt noggrann med att fylla i rätt datum om man behöver göra en manuell korrigeringsverifikation! 🙂