Balansera kostnader? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, bolaget hyr ett litet förråd för 400.-/m. Nu skall jag betala för 1:a kv 2019. Egentligen ska jag väl balansera sånt som ej upplupna kostnader sedan i årsredovisningen...men..för 1.200.-?? Är inte det aningen för mkt byrokrati? En sådan liten summa kan man väl kostnadsföra direkt? Eller?? Erfarenhet, någon?
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

  • 3,340 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 53,348 poäng 50k badge 2x thumb
När du skriver under din årsredovisning intygar du att du följt visa redovisningsprinciper, bl a att bolaget har periodiserat sina intäkter och kostnader på rätt sätt.

Erfarenheter säger att det är bra att vänja sig vid att göra rätt från början.


Mikael
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

  • 3,340 poäng 3k badge 2x thumb
Tydligen inte för K2-bilag!
Foto på Robert Hellberg

Robert Hellberg

  • 882 poäng 500 badge 2x thumb
Om du redovisar enligt K2 behöver du inte periodisera belopp under 5 000 kr.

Även högre belopp kan man låta bli att periodisera om det är periodiskt återkommande kostnad, som lokalhyra, försäkring och liknande. Dock får avvikelsen mellan perioder inte överstiga vissa gränser (som jag inte har i huvudet just nu).
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

  • 3,340 poäng 3k badge 2x thumb
Tack! Precis vad jag ville höra! K2 4 ever!!
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

  • 3,340 poäng 3k badge 2x thumb
Följdfråga...vet du om samma sak gäller skattemässigt? Köper skattemyndigheten det?
Foto på Robert Hellberg

Robert Hellberg

  • 882 poäng 500 badge 2x thumb
Det är helt i enlighet med skatteverkets syn.
Du kan läsa mer på https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.4/3214.html

Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

  • 3,340 poäng 3k badge 2x thumb
Tack!! Ditt kunnande passar min okunskap som hand i handske! Tack ännu en gång!!