Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Izettle & Swish | Bokföring av Swish via IZettle

När jag tar batalt via Izettle med kort så kommer ju dagförsäljningen in via Izettle och är bokförd och klar. Jag trodde den även gällde om jag tar betalt med Izettle och Swish så Izettle gör ett kvitto men jag märkte att dessa inte kommer med.

Är det så att Swish via Izettle inte bokförs? Det hade ju varit väldigt bra om den kunde skapa verifikat för det med

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kollade på fel månad. Jag hittade verifikationen. Men hur matchar jag den mot inbetalningarna? Ska jag lägga den då som Fordringar för kontokort och kuponger 1580?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Evohealthse,

Så bra att du hittade verifikationen! Precis som du skriver så bokförs dagsförsäljningen samt transaktionsavgifterna från iZettle automatiskt i eEkonomi. När du sen ser på ditt bankkontoutdrag att du fått en utbetalning från iZettle så matchar du den transaktionen mot Övrig insättning - Egen kontering och väljer upp det kontot du valde för Fordran mot kortutgivare när du aktiverade integrationen. Standardinställningen är att denna fordran bokförs på 1580 men om du är osäker på om du har valt något annat konto kan du kontrollera detta under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.

Återkom om du har några fler funderingar.
Ha det fint!
/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en tilläggsfråga här, när betalning sker via izettle med kort så ska den ju bokas mot 1580, men precis som någon annan skriver här så ska det ju när betalning sker via swish gå direkt mot företagskonto? Fungerar det så att den bokar olika beroende på betalningsmedel? Vet att det funkar hos fortnox

Hej!

När du har en koppling till iZettle via Visma eEkonomi så får du in din dagsförsäljning som en verifikation automatiskt och swishbetalningar ingår här, vid aktiveringen av denna tjänst fick du välja vilket bokföringskonto försäljningen kommer bokföras mot och standard som är valt är 1580. Oavsett om du har en aktiv bankkoppling, för över ditt kontoutdrag via CSV-fil eller lägger in dina bankhändelser manuellt så ska du matcha de betalningar du sedan får in på ditt bankkonto via Kassa och Bankhändelser. Min kollega Fanny gick närmre in på själva konteringen och andra val vid matchningen ovan men vi har också filmen Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi som visar exakt hur det fungerar. 🙂 

Hoppas detta ger svar på din fråga! 
/My 

Inshape
UTFORSKARE

Hej. Jag har en enskild firma, eEkonomi samt iZettle. Jag ska nu börja ta betalt och merparten kommer att betala via Swish. Jag kommer använda iZettle appen när jag tar betalt via Swish så att mina kunder får kvitto därifrån. Sen ser jag då att man kan föra ihop iZettle med eEkonomi. Jag har läst tidigare trådar och sett på nätet hur man kopplar ihop dessa två. Men får man överföring från iZettle till Visma när det gäller swish? Det är eg fråga nummer 1.Om det kommer in så kommer det specificerat som försäljning samt moms? Men problemet blir väl att det lägger sig mot 1580 vilket blir fel då betalningen kommer in direkt mot 1930. (Att tillägga att jag har LF bank så jag kan inte ha bankuppkoppling enligt er chat support jag skrev med idag). Jag kan ju byta ut 1580 mot 1930 när jag sätter upp kontona mot iZettle? (el skapa en tex 1931 kanske som gäller för swish, men då måste jag väl hela tiden boka om mellan 1931-1930 när jag sen stämmer av banken? Samma som mellan 1580-1930) Men ngn kanske faktiskt betalar med kort så man vill ha kvar 1580 (hur vet då programmet vilket det ska välja 1580 el 1931 (alt 1930)? Tacksam för svar hur ni andra har gjort 🙂

Hej, såg att du skrivit detta för ett bra tag sen men undrade om du lyckades lösa det på något sätt? Har nämligen samma problem.

Hej Blomman12!

 

Jag tror att svaret min kollega Theodor har gett i den här tråden kan hjälpa dig med hur du ska tänka kring konteringen av Swish när du har Zettle.

Återkom om något känns oklart eller om du har några fler frågor.

 

Trevlig helg!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag har iZettle, dagskassan bokför sig själv i Eekonomi smart.

Kort betalning kommer in från Izettle och det bokför jag på 1580 men swichbetalningar kommer direkt från banken, vad skall jag bokföra de på för konto, behöver jag göra något med momsen där? Mvh Ann-Helen