Kontoutdrag på helgen - eEkonomi

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Banköverföringarna till eEkonomi tar många dagar på sig! I eEkonomi kan jag läsa att flera fakturor förfallit till betalning. Så är det nu inte, det är bara överföringarna från i mitt fall Handelsbanken, som tar flera dagar på sig att registreras i programmet. Nu har det gått över helgen. Sedan i fredags har inget kommit in ännu. Nu är ju klockan bara 8 på morgonen, men normalt brukar jag kolla banken och registrera vad som kommit in! Nu måste jag vänta några extra dagar innan jag kan bokföra det som faktiskt finns på utdraget. Har ju betalt 700 för tjänsten, men undrar om det inte varit enklare att bara kopiera in kontoutdraget?
Foto på EwaB

EwaB

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb
Håller helt med dig EvaB, har man många bollar i luften är det ganska så jobbigt om synkroniseringen släpar efter i flera dagar.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Fredagens bankhändelser kommer ju på måndagen, men sent i detta fal.

Hade varit underbart att kunna fixa avstämningar mm på lördagen också (d.v.s. fredagens), ingen telefon som stör...


Foto på Lentzit

Lentzit

  • 3,468 poäng 3k badge 2x thumb
Precis...synkroniseringen tar liksom ledig på helger och röda dagar vilket är ju bästa tiden att komma ikapp :)
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

När man har bankkoppling så kommer kontoutdraget in i programmet dagen efter att händelsen skett på banken, vilket innebär att fredagens kontoutdrag kommer in först på måndagen.
Det kan då bli så som du upplever det Ewa, att leverantörsfakturorna står som förfallna trots att de är betalda.

Om jag förstår er rätt så hade ni önskat att ni fick in fredagens händelser redan på lördagen?

Detta är som sagt inget som fungerar i dagsläget, men jag tar det vidare som ett önskemål

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa! 

Tusen tack för att ni lyft ett förbättringsförslag här i forumet när det gäller bankkopplingen i Visma eEkonomi :)

Precis som ni skriver så kommer fredagens händelser in på måndagen i eEkonomi. Jag förstår att ni gärna sett att fredagens händelser kommit in i eEkonomi som under lördagen istället. 

Vi har lyft frågan med banken och de tittar på möjligheten. Däremot är det inget som är planerat att ändras inom den närmsta framtiden.

Vi återkommer självklart här i tråden om en ändring gällande detta blir aktuellt.

Ha en fin fredag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

I dagsläget så skickar t.ex. inte Handelsbanken kontoutdrag på helger eller röda dagar, vilket innebär att vi inte kan läsa in och presentera ett kontoutdrag i eEkonomi :)

Ha en fin helg!

/Lovisa
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Då stöter vi på banken (Handelsbanken) så kanske det kan komma till stånd.

Vi gjorde ju så med att godkänna filer i bank-appen...

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Jag har nu skickat mail till kundsupporten.foretag@handelsbanken.se

med önskan om att få bank-fil på lördagar

Foto på HansA

HansA

  • 1,316 poäng 1k badge 2x thumb
Hej

Jag skickade en fråga till Handelsbanken och här kommer två svar(god dag yxskaft) från dem.

Frågeställning till Handelsbanken support

"Vi använder Visma eEkonomi och betalar er för tjänsten bankkontoutdrag på fil.

Vi saknar dock denna fil på bankhändelser i slutet på veckan.

Fredagens händelser ser vi inte förrän på måndag eftermiddag. Dvs 2 1/2
dagar efter händelsen skett.

Vad vi inte förstår är varför ni inte skickar ut dessa filer dagen efter
alla dagar. Även helgdagar."

Första svaret från banken blev följande:

"Jag har hört mig för och dessa filer genereras tydligen av Bankgirot och
deras relevanta system är bara igång under arbetsdagar. Din fråga kvarstår
därmed men jag tror du behöver vända dig till Bankgirot för att få mer
information. De nås per e-post på 'handelsbanken@bankgirot.se'. "

Då fick jag lov att fråga följande:

"Ni menar alltså att Bankgirot även genererar kontohändelser som inte är
bankgiroinbetalningar eller utbetalningar.

Det låter lite konstigt att de har tillgång till samtliga kontohändelser"

Andra svaret gjorde att jag gav upp:

"Eftersom filerna går direkt in i Visma kan vi inte undersöka anledningen till att filerna är försenade. Vänligen kontakta Visma för att kontrollera detta.

Har du fler frågor vänligen kontakta oss per telefon på 0771 234000."

- - - - - - - - -

Både Visma(eEkonomi) och Handelsbanken(kontoutdrag på fil) tar betalt för en funktion men ingen vill reda ut eller lösa frågeställningar från kunderna utan hänvisar till sin motpart.

Vem äger egentligen funktionen?


Vänligen
HansA
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Spekulation från min sida: Bankgirot genererar, enligt din uppgift från SHB, bara filerna på vardagar (skulle personligen gissa bankdagar). Så även om banken skulle kunna presentera ett kontoutdrag som kan hämtas av extern part (i detta fall Visma) så kommer utdraget inte vara komplett. Vad händer om sedan BGs uppgifter skall "stoppas in" i efterhand bland transaktioner som redan skett? Jag vet inte hur kommunikationen mellan bank/BG/Visma ser ut men jag kan tänka mig att det kan vara ett problem. Att man har någon form av start/stop vid senast hämtade utdrag. Visst det går säkert att lösa, jag mer vill lyfta fram att eventuellt är helt enkelt inte någon av de inblandade parternas system byggda för det som efterfrågas. Inte än i alla fall. Låter för mig som det är Bankgirot man måste börja bearbeta. Sedan banken. Och till sist Visma. :-) En annan spekulation är att om BG (och bank) skulle börja arbeta med dessa filer/utdrag även på helger så innebär det utökat behov av support och underhåll. Både personal som skall vara standby och maskiner som skall vara tillgängliga = ökade kostnader. Man kan också se det på ett annat sätt - och detta är en kommentar till Visma: kanske kan Visma vara tydligare i att agera för sina kunders räkning och ligga på parterna i det finansiella systemet? Det kanske Visma redan gör men det syns inte utåt? (Redigering: Hmm, radbrytningar verkar försvinna helt när man skickar in inlägget. )
(Redigerad)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår era synpunkter och självklart hade det varit toppen ifall kontoutdragen kunde läsas in även på helgerna istället för på måndagen efter. Det är något som vi tittar på tillsammans med banken men tyvärr är statusen densamma att det inte är planerat att införa inom den närmsta tiden. 

Ha en fin dag!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.