Behåll funktionen att maila lönebesked - Lön 600

• 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Jag vill att ni behåller funktionen att kunna skicka lönebesked via mejl!
Så länge man krypterar mejlen och skickat dem inom företaget (till företagets mejladresser) så ska det vara godkänt även efter GDPR. Därför tycker jag inte att det finns någon anledning för er att ta bort den funktionen.
Foto på Calle

Calle

• 358 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 7
Foto på Malin H

Malin H

• 246 poäng 100 badge 2x thumb

Hej, kan bara hålla med. Vi har väldigt många anställda (flera hundra) som kommer och går och det är inte jättesmidigt att aktivera mitt lönebesked och avsluta funktionen. Skulle underlätta enormt om funktionen lönespecar via mail fanns kvar även framöver... Vi kommer troligen behöva skicka ut med post då appen inte kommer vara aktuell i våran verksamhet.

Hoppas verkligen Visma tar till sig av våra önskemål. Appen i all ära för långsiktig personal men inte alls bra i konsultverksamhet med kortare anställningar.

Foto på Marie-Louise

Marie-Louise

• 456 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med. Appen är inte aktuell för oss heller eftersom vi inte är intresserade av Visma lön anställd. Varför kan inte Min lön -  appen ligga friställt så alla kan använda den?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Först och främst vill jag säga att GDPR engagerar och är stort fokus hos oss på Visma just nu. Alla rekommendationer som vi får från experter är att skicka lönebesked via e-post inte ska användas utan säkerhetsfunktioner tex kryptering eller identifiering. Vår ambition är alltid att underlätta för våra användare att göra rätt och följa lagar och regler. Vi kommer utvärdera beslutet att ta bort e-post innan funktionen tas bort för att ge de användare som har möjlighet att kryptera.
Jag lovar att uppdatera när jag vet mer.

@Marie-Louise: Mitt Lönebesked/appen Min Lön behöver inte användas tillsammans med Visma Lön Anställd utan funkar finfint ändå. Du kan läsa mer om hur du aktiverar det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/getting-started/salarystatementinfo.htm

/Anna
Foto på Marie-Louise

Marie-Louise

Jag får det inte att fungera trots instruktionerna. 
Foto på Anna Svensson

Just nu har vi fördröjningar i inloggningen och synkroniseringen. Så jag hoppas att du kan avvakta till lite senare innan du testar att synkronisera.
/Anna
Foto på Marie-Louise

Marie-Louise

Jag provade det vid förra lönekörningen den 15/3
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Enligt tidigare uppgifter så får man maila lönesbesked om man upprättar avtal med den anställde där den godkänner det. Så varför då ta bort möjligheten att maila? Skapa ett tvång till tekniska lösningar? Såg förresten hur "lönebeskedet" såg ut i en anställda app. Var bara text, inga datum och i princip omöjligt att tyda om lönen var korrekt och vilken tid den avsåg. Hoppas att det var dåliga inställningar och inte hur dom kan se ut. Var helt enkelt bedrövligt.
Foto på Calle

Calle

Om Visma beslutar att ta bort möjligheten att maila lönebesked så känns det som att ni använder er av GDPR för att "tvinga in" era kunder att använda er tjänst "Mitt lönebesked". Att ni sen börjar ta betalat för denna tjänst ungefär samtidigt gör ju inte saken bättre.
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!

Att ta bort funktionen att mejla lönebesked har efter påtryckningar från er kunder lyfts för fler diskussioner. Jag återkommer när jag vet mer.

Vi jobbar på att förbättra Mitt Lönebesked och även appen Min Lön där det precis som ni säger är lite skralt med uppgifter idag.
Förutom det jobbar vi också med säker inloggning via BankID och möjlighet att skicka vidare lönespecifikationerna till digital brevlåda. För att ni ska kunna testa och utvärdera har vi valt att inte ta betalt förrän 1 september.
/Anna
Foto på Lilja Svensson

Lilja Svensson

• 402 poäng 250 badge 2x thumb
Ursäkta mig, men det är väldigt ologiskt att vi köper ett program Visma Lön 600, kan maila just. MEN! Snart måste vi betala för att kunna maila!?
Varför kan man inte integrera lösningen i Visma Lön 600??? Så att man slipper ha ytligare program? 
Foto på Calle

Calle

Jag hoppas verkligen att ni kommer att ha kvar funktionen att mejla. Att använda GDPR för att tvinga in era kunder i en betallösning för att skicka lönebesked kommer garanterat att leda till missnöjda kunder!
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
"Hysterin" kring GDPR känns väldigt mycket som en konsultskapelse. Alla företag behöver en personuppgiftsansvarig och en del behöver ett personuppgiftsombud, och det är en ny lönsam verksamhet då ombudet skall vara självständigt och helst inte jävig. D.v.s en revisor typ, vilket isf innebär att å ena sidan behöver inte bolag revisor (det är ju inte så noga med skatter och sånt) men kan behöva ett ombud (för den "viktiga" hanteringen av personuppgifter). Dessa GDPR-regler ställer mest till det för oss "vanliga" företagare och skurkarna hittar ju sånt här ändå. M.a.o ren byråkrati som vi kan tacka EU för. 
Foto på aspen

aspen

• 376 poäng 250 badge 2x thumb
Finns det någon uppdatering kring att återinföra möjligheten att mejla lönebesked? Tycker verkligen att det ligger på användarnas ansvar att se till att de GDPR följ, inte er sak att styra oss. Det är inte alltid att ett lönebesked innehåller känsliga uppgifter som sjukfrånvaro och då är det inga problem att mejla lönebesked. Vi har t.ex. ett bolag där enbart styrelsearvode betalas ut och där rapporteras aldrig någon frånvaro, här finns det ingen anledning till att det inte går att mejla lönebesked. 
Känner ni ändå att det ligger på ert ansvar, kan ni väl ha en stor varningstext/informationstext kring GDPR när man gör valet att lönebesked ska mejlas. Då har ni ju lämnat över ansvaret till användarna.
Vänligen gör om och gör rätt och återinför möjligheten att mejla lönebesked snarast.
Foto på Marie-Louise

Marie-Louise

Jag håller med! Ett samtycke, från var och en, borde räcka för att vi ska kunna skicka alla lönebesked, oavsett innehåll, per mail.
Foto på Checkat

Checkat

• 60 poäng
Vad är statusen kring att maila ut lönebesked via Visma lön 600? Vi krypterar samtliga lönebesked och då är det okej enligt GDPR, så då kan ni ju inte ta bort funktionen?