Behöver hjälp med eventuell ombokning av F-skatt som ligger kvar på konto 2012.

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Hej! 
När jag betalat in F-skatt och gjort verifikationen via bankhändelser - eget uttag - Betalning av F-skatt, så har programmet föreslagit K1930 och D2012. Nu är det som så att den F-skatt jag betalat in från tidigare år ligger kvar på konto 2012. Konto 2012 används ju till momsen också så det är lite störande att F-skatten ligger kvar på kontot medans momsen bokas bort. Ska jag låta det vara så eller ska jag boka bort all gammal F-skatt till konto 2010 istället och använda det konto 2010 för F-skatt framöver? Eller ska konto 2518 "Betald F-skatt" användas? 

Skulle vilja få klarhet i detta, har läst ett gäng trådar i ämnet på forumet men känner mig inte säker på hur jag ska göra.

Har enskild firma och använder kontantmetoden.

Mycket tacksam för svar! 

/Henric
Foto på Henric Hermansson

Henric Hermansson

• 620 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,192 poäng 20k badge 2x thumb
Hmmm. 2012 bör möjligen avse ditt skattekonto och då hantera både preliminärskatt och moms, d.v.s. allt som passerar ditt skattekonto. Tanken är, åtminstone hos oss att, 2012 skall ha samma saldo som skattekontot och alla transaktioner där även finns i bokföringen... Vissa saker bokas mot bank, när du betalar in eller får betalt eller får ut pengar från kontot, vissa saker, t.ex. moms bokas mot 1650,2650 och vissa mot egna uttag. Vilket man kan fundera över men då det bara sker inom eget kapital så påverkas inte totalen. Så gör iaf vi. Lycka till och trevlig helg!
Foto på Henric Hermansson

Henric Hermansson

• 620 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för svar och trevlig helg! Då kan jag alltså om jag vill bara ignorera att den gamla inbetalda F-skatten ligger kvar på konto 2012 (skattekontot) från föregående år?

Men jag kan också boka om den med en manuell verifikation och flytta över den på ett annat konto i 2000-serien? I min kontoplan i eEkonomi har konto 2518 benämningen "Betald F-skatt" och ligger under fliken "skatteskulder". Kan jag flytta över det dit så att 2012 "nollas" inför varje nytt år? Eller behöver den inbetalda F-skatten ligga under fliken "Eget kapital" (konto 2000-2100)? 

/Henric
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,192 poäng 20k badge 2x thumb
Hmm. Nu kan ju jag inte det programmet men kto 2518 är väl avsett för aktiebolag då skatten är en skuld för bolaget. I en enskild firma sån är skatten privat och ligger därför i eget kapital. Att vi bokar skattekontot är mest för att ha koll på att kunderna sköter sin skatt. Med tanke på att någon säkert tänkt hur det skall funka i eEkonomi smart och antagligen lagt lite automatik så hoppas jag att någon annan kan hjälpa dig. Jag vet hur man skall göra men i vårt program bestämmer vi, inte någon utvecklare. Sorry. Lycka till!
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henric,

Tanken i eEkonomi när man har en enskild firma är att betalningen av F-skatt ska bokföras löpande under året mot ett konto för eget kapital, t.ex. 2010 eller 2012. Betalning eller återbetalning av årets slutgiltiga F-skatt brukar sedan bokföras på konto 2010 för enskild firmor. Precis som AccountantfromHell_singland skriver är 2012 tänkt att användas som skattekontot i din enskilda firma. Konto 2518 är tänkt att användas för Aktiebolag och handelsbolag.

Du kan läsa mer i tråden Bokföra F-skatt och årets skattekostnad. Liknande förklaring finns även i tråden Bokföra betalning av F-skatt/Preliminärskatt. Hoppas de trådarna kan vara till hjälp.

Ha en fin dag!
/Theodor