Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ytterhogdal
MEDLEM

Saldot för leverantörsskulder stämmer inte mot summan av obetalda leverantörsfakturor - eEkonomi

Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 475 042,16 kr per 2017-11-30. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 326 662,16 kr. Dessa belopp ska överensstämma.
Provade att korr. 2440 med ett annat konto, men det blev inget annat resultat. 
Det är posterna A49-A52 som spökar.Eller ska jag göra om bokföringen?
12 SVAR 12
Khedron Wilk
CHAMPION

Anser mig själv vara bokföringsamatör så mina tankar kanske är lite väl grundläggande men hur som helst...

1. När senaste stämde dessa summor överens?
2. Hur vet du att det är just A49-A52 som spökar?
3. På vilket sett spökar de?
4. Hur ser kontering ut på de berörda fakturans verifikat?
5. För den delen, fakturametoden eller kontantmetoden?
Ytterhogdal
MEDLEM

Det är summan på de 4 fakturorna tillsammans som spökar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad betyder innebär texten som står vid dessa 4 verifikat; har korrigeringsverifikat skapats eller efterlyser programmet dem?


Mikael
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Om leverantörsreskontran inte stämmer kan det vara så att man journalfört t ex leverantörsfakturorna på fel datum. Säg att man journalfört leverantörsfakturorna 180702 i stället för 180602 och sedan betalar dom 180627. Då finns inte leverantörsfakturorna i reskontran när de blivit betalda och en diff uppstår. Hur ser det ut om du jämför reskontran med balans typ sista juli? (Om det nu inte bokförs manuellt mot 2440 så bör man nog inte göra några ändrings verifikationer mot kontot)

Skulle ni vilja gå in o kolla i programmet åt mig?
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det kan jag nog troligen inte göra... eller borde kanske inte göra.... men du kan chatta med Visma Support på Vismaoline.se/support. De får med all säkerhet lov att logga in hos er. Annars skriver du igen, så löser vi det 😉 
AnnicaL
CHAMPION

Du får gå igenom ursprungsverifikationens kontering och båda korrigeringarna för att hitta var felet ligger. Nånstans har du bokat fel på 2440. Stämmer bankkontot?

Skriv av alla konteringarna för en av betalningarna och stryk sen de rader som tar ut varandra ska du se att du hittar felet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja det kan jag om du vill

Mikael
Ytterhogdal
MEDLEM

OK. Va bra. Hoppas du kan se var felet är. Till vilken epostadress ska jag skicka inloggningsuppgifterna? Min epost=lars-erik. jansson@jmle.se
Ytterhogdal
MEDLEM

Ville du hjälpa mig Mikael?
lars-erik.jansson@jmle.se
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Mikael
Ytterhogdal
MEDLEM

Skicka din epostadress till mig så får du inloggningsuppgifterna