Behöver lite uppstartshjälp

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har precis startat företag och det absolut läskigaste med det för mig är bokföringen. Det som håller mig vaken om nätterna är tanken av att råka göra fel och hamna i fängelse för ekobrott. Jag skaffade eEkonomi för att försöka komma igång så fort som möjligt med ordning och reda men jag har redan ett antal frågor ni säkert fått tusen gånger:

1) Jag vet inte vilken abonnemangsform jag har just nu. Jag klickade på prova gratis i 20 dagar men innan jag hade startat min trail bestämde jag mig för att nappa på samarbetet med SEB (min bank) för 25% rabatt för eEkonomi samt 50kr i månaden för kontokoppling. När jag loggade in nu visste eEkonomi att jag har SEB och jag matade in kontonummer, IBAN och valde företagskontot som bokföringskonto men ingenting dök upp för bokföring. Jag skapade mitt räkenskapsår från och med första september då jag ska ha det enligt Bolagsverket (t.o.m 31:a augusti) men de inköp jag gjort skedde i slutet av augusti. Innan jag gjorde de inköpen ringde jag till Skatteverket och frågade om jag fick köpa en dator innan jag blivit godkänd för F-skatt och räkenskapsåret börjat eftersom att jag vill komma igång så fort som möjligt och ville ta höjd för leveranstider och dylikt. Jag köpte datorn med pengar som fanns på företagskontot men eftersom att det var utanför räkenskapsåret skapade eEkonomi ett nytt räkenskapsår (för förra året?). Vad kommer detta att innebära rent praktiskt för mig vad gäller bokföring?

2) Det jag har bokfört än så länge är datorn samt aktiekapitalet jag fick stoppa in när jag ansökte om bankintyg. Startkapitalet är bokfört som Övrig insättning. Det står även A1. Om jag klickar på A1 ser jag konto 2081 kredit 50 000 samt 1930 debet 50 000. Totalt 0 i differens. Det känns bra men är det rätt? Jag förde över pengar från mitt privata bankkonto till ett särskilt konto som nu är mitt företagskonto. Inget konstigt.

Sen är det datorn. Den köpte jag med företagskortet direkt från Apple med moms och allt. Jag bokförde det som Inköp mot kvitto och matade in momsen manuellt som det står på kvittot. Sedan laddade jag upp kvittot som PDF och fick ange kvittonummer. Eftersom att det var mitt första kvitto skrev jag 1. Är det rätt? Notera att båda dessa transaktioner är bokförda under det tidsmässigt första räkenskapsåret i eEkonomi, det vill säga innan det nuvarande som jag trodde skulle vara mitt första. Det faktumet skrämmer mig mest just nu. 

3) Kommer transaktioner på mitt företagskonto dyka upp automatiskt framöver? Den här gången kopierade jag och pastade in dem manuellt men jag har som sagt skaffat den där bankkopplingen. Jag antog att det var det jag betalar för.

Jag kommer säkert ha fler frågor när jag börjar dra in kapital till företagskontot och ska börja betala skatt och redovisa på riktigt men innan dess hoppas jag lyckas reda ut dessa frågor.

Tack!
Foto på parski

parski

• 112 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sara

Sara

• 1,368 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, många frågor :) Jag är redovisningskonsult och arbetar bara i eEkonomi. Jag hjälper gärna till så att du kommer igång ordentligt. Ring mig på 070-482 9332 så kan jag svara på dina frågor.

Mvh
Sara Öhman
Hej Parski!

Du är långt i från ensam om att tycka att det här med bokföring är läskigt och svårt. Men det är något som jag som redovisningskonsult gärna hjälper till med. Vi är en traditionell byrå som hjälper olika företagare med det administrativa arbete som alla företagare har. Vi har också en uppstart tjänst som innebär att vi hjälper ditt företag att komma igång med dina rutiner och hjälper dig igång med programvara o.s.v. Jobbar du t.ex. i Visma Eekonomi så kan vi inleda ett samarbete direkt på webben, där vi kan hjälpa dig när du kör fast även i framtiden. Det här med att bokföra saker och ting är inte så lätt som programmens leverantörer säger. Det går inte att lära sig det på en kvart precis. Det kräver både erfarenhet och kunskap som tar flera år att skaffa sig.  Om du skulle vara intresserad av en sådan lösning så kan du kontakta mig. Vi på Angamato Ekonomikonsult tycker om att våra kunder själv vill göra sin egen bokföring. Men samtidigt så ser vi också många skräckexempel på hur fel det kan gå. Så varför inte ringa oss direkt.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Ja, det var en del frågor :-). 

Din oro är till viss del befogad men allt går att lösa! :-D

Börja med att kolla ditt registreringsbevis så ser du exakt vilket datum som ditt företag startade. Första året är alltid (nästan alltid iaf) förlängt eller förkortat. Viktigt att det är korrekt ifyllt under Inställningar - Räkenskapsår. 

När du fixat till detta så vet jag inte exakt hur detta kommer att påverka dina redan bokförda transaktioner. Aktiekapitalet ska precis som du skriver ligga på 2081 mot 1930 så det är korrekt. Det finns lite olika skolor där men då det är insatt innan registreringsdatum så brukar jag lägga det som IB istället på dessa konton. Kanske att du ska ångra denna transaktion och lägga det så istället? Du bör inte ha ett räkenskapsår innan.

Datorn är troligen köpt efter registreringsdatumet för du får inte röra aktiekapitalet förrän efter registreringsdatum så den ska bokföras på ditt första räkenskapsår och inte innan. Kanske att det automatiskt rättar till sig när du rättat i inställningarna?

Precis som Sara ovan så kan vi som byrå logga in på din bokföring och enkelt hjälpa dig när du behöver. Ett bra sätt att kunna göra sin bokföring helt själv och samtidigt kunna få lite hjälp ibland. Inte minst vid bokslut. Nu hade jag dock precis en kund i samma sits som hade denna provapå-version och vi kan inte koppla upp oss förrän du aktiverat licensen.

Lycka till och återkom om det dyker upp följdfrågor :-)

Mvh
Lovisa Ljungvall
Foto på Roffe

Roffe

• 2,460 poäng 2k badge 2x thumb

Hej Parski

Noterar att du redan fått goda förslag till hjälp men jag satt härom året i typ samma situation.

Det jag skulle fråga mig om jag var du är hur jag har det med jobb? När jag i början hade väldigt mycket kundjobb – var detta inte förenligt med att som gröngöling också sätta mig in i bokföringens mysterier. Då valde jag att temporärt lägga ut bokföringen till en erfaren ”bokförare” – KUNDERNA ALLTID GÅR FÖRST – och i det här läget var det bokföringsfirman som gjorde bokföringsjobbet baserat på underlag från mig.

Det viktiga är att du senare skall kunna lägga över bokföringen till helt egen regi – och att du då får med dig HELA bokföringen från dag ett. I mitt fall kör jag själv med Visma Adm 500 medan min bokförare körde Visma Adm 2000 – och den exporten gick strålande. Om du börjar med att köpa en bokföringsservice får du också ett grundstuk på din bokföring som du har nytta av sedan.

När det sedan kanske lugnar ner sig lite på kundfronten vad gäller ditt personliga engagemang – du har kanske anställt folk som gör det huvudsakliga jobbet åt kunderna - DÅ kan det vara läge att ta hand om bokföringen själv. Eller som en grannföretagare envist tjatat på mig – du lär dig aldrig att köra företag förrän du gör din egen bokföring – och det ligger något i det.

Vad kan jag då råda dig till?

Har du tid redan i starten att göra din egen bokföring, så skall du göra det, men du behöver sannolikt support från en erfaren bokföringsfirma för att få till grundstuket för din bokföring och klara ut nödvändiga rutiner etc. Men DÅ är det inte DOM som skall göra bokföringsjobbet – det skall DU göra - medan DE med fördel sitter på distans – ex vis via Skype – och tittar på din skärm och tipsar och korrigerar när det behövs. Man lär sig inte köra bil genom att sitta och titta på – man måste också hålla i ratten.

Efter hand klingar ditt behov av att ha någon att hålla i handen av - men du skall ha kvar din distante ”buddy” för att konsultera vid behov.

Som sagt, ovan har du sannolikt redan fått flera lämpliga kandidater som skulle kunna hjälpa dig igång.

Det viktiga är att de kan jobba på distans och att du/ni hittar ett rimligt kommersiellt stuk för en sådan service. Det är nödvändigtvis inte det lägsta budet som du blir bäst hjälpt av – det är nog snarare där personkemin ”klickar” – där ni kan kommunisera och förstår varandra.

Ett litet tips till. Det finns ett litet program som heter ”Snagit” (finns förmodligen flera olika) och som jag tycker är kanonbra. Jag har version 11 som duger bra för min del. (Det finns tydligen också senare versioner – men när jag köpte det rakt av (inga årliga licenskostnader) kostade det några hundralappar). Med Snagit kan du också spela in en liten Video varje gång du kör en bokföring via Skype – eller bara kör din bokföring – så kan du sedan gå tillbaks till videon när du sitter där och funderar ”hur var det jag gjorde förra gången”?

Bokslutet däremot skall du lämna över till proffsen för att få det gjort – och revisor behöver du bara om du omsätter mer än 3 miljoner om året – vill jag minnas.

Lycka till. 

Mvh Roffe

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.