"Kopplade bildunderlag till verifikationer" - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

1. Behöver jag ha både kassakvitto o bankutdrag som verifikation.. Blir ju isf samma ver.nr!?

2. När jag scannat in bilden kommer ju direkt en "kommentarssida upp" (för att kunna skicka och koppla ihop) Oftast är denna sida tom men ibland redan ifylld med kassakvittos uppgift om org.nr/namn på butik där jag gjort mitt inköp etc - Trodde detta var mina uppgifter och mitt org.nr/företagsnamn som skulle skrivas in här eller är det jag som tänker helt fel?? Ska jag skriva ned samma uppgifter som redan finns på kvittot t ex butikens org.nr/namn?? 

3. Kan jag göra mina bildkopplingar i efterhand eller måste de göra direkt i samband med varje införd verifikation
Foto på Gittan

Gittan

  • 392 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

1. Det är ditt kvitto du använder som underlag. Det är där inköpet är specificerat.

2. Du ska ange leverantörens uppgifter, alternativt scanna QR-koden om det är en faktura och det finns en QR-kod. 

3. Du kan importera bildunderlaget och koppla till en faktura eller ett kvitto i efterhand. Du kan också ladda upp bildunderlag direkt i programmet. 

Trevlig sommar! 

/Sanna
Foto på Gittan

Gittan

  • 392 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Sanna!
Tack för ditt svar.
Måste dubbelkolla ang bokföringsdag. Detta vat min första fråga efter jag köpt programmet.
Fick svar i supporten att det var alltid det datum som pengarna faktiskt drogs från bankkontot. Har därför registrerat efter bankuttdragets bokförda datum. MEN -
har sedan sett mycket frågor om detta och ingen verkar vara helt säker i svaret???

Frågade i supporten också tidigare om det är ok med två verifikationer; kvitto + bankutdrag. Fick svaret att detta är helt OK o det blir ju då med samma Ver.nr men med olika datum o när bilder är kopplade till verifikationer så är det tydligt??
Vidare... jag har kopplat bankutdrag som kvitto för de fakturor jag fått för lokalhyra/försäkring/ etc. Är detta fel?

När jag har dig på tråden är jag tacksam om du kan ge mig ett svar på "Faktureringsmetoden".

Jag bokför ju allt "manuellt" o i efterhand. Har ännu ej öppnat firman. Det har hittills bara varit inköp av inventarier/förbrukningsvaror till lokalen och sedan all adm. hjälp såsom VISMA program, izettle osv) Allt betalt via egna bankkort/ privata bankkonton...
De fakturor, som jag fått i samband med ovanstående inköp har jag fått via mail o betalt via privata bankkonton Allt har jag bokfört likadant... Och samtidigt!! INTE bokfört fakturan DIREKT när den kommit och betalningen sedan när den genomförts. Utan allt samtidigt och kopplat med bildunderlag av faktura o bankutdrag.
Alltså:
Gällande mina inköpta inventarier/förbruknvaror till lokslen:
2018
5400
2641

Gällande hyresavgift av lokal:
2018
5010

Har jag missuppfattat allt o behöver göra om hela bokföringen från dag 1??

Hälsningar Gittan
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

  • 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Gittan!

Det är helt korrekt att man ska utgå ifrån bokföringsdatumet för transaktionen på banken. Det är detta som ska stämma överens med bokföringen. Anledningen till dessa diskussioner framkommer kan bero på tredjeparter. Dvs att du säljer en vara eller tjänst idag, men får via betalningsmedlet inte pengarna förrens en vecka senare.

När det gäller själva bildunderlaget i programmet så kan man ha i åtanke att den funktionen är för att hjälpa dig. Att du lätt ska kunna lokalisera vad händelserna i din bokföring avser. Från perspektivet lagar och regler så ska man enligt Skatteverket alltid spara originalet som man mottagit kvittensen. Det kan vara kvittot från affären, pappersfakturan från en leverantör. Tar du emot en PDF via mejl så ska man t.o.m ta backup på mejlen för att man ska kunna skriva ut fakturan på omedelbar begäran från Skatteverket.

Faktureringsmetoden avser att du man bokar upp fordran eller skulden på det datumet man mottaget det på konton 1510 och 2440 för att sedan boka bort detta emot tex 1930 dagen så dras från, eller kommer in, på banken.

Detta ser helt korrekt konterat ut utifrån kontantmetoden!

Det ser inte ut som du ska behöva göra om något.

Med vänliga hälsningar
Philip
(Redigerad)
Foto på Gittan

Gittan

  • 392 poäng 250 badge 2x thumb
Tack snälla Philip för bra svar! Känns skönt att jag hade förstått det rätt och inte behöva göra om!
Ha en fin sommar!
Gittan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.