Belopp uppdateras inte på leverantörsfaktura - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

FORTFARANDE problem! Om man skriver in fel belopp på en leverantörsfaktura så ändrar inte systemet trots att man korrigerar detta. Istället räknar den av fel så att konteringen blir tokig. Är det inte meningen att systemet ska uppdatera siffrorna? Detta sker innan man ens hunnit spara vilket innebär att man måste kassera och göra om. Vilken tidstjuv detta är!!!

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Stora problem med prestanda de senaste månaderna.
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
detta att inte belopp uppdaterar sig kommer på fler ställen i programmet, man måste verkligen se till att "det tar".

Håller med AWF - tidstjuv!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Har jag uppfattar er rätt om jag tänker att ni skapat en leverantörsfaktura som ligger under Utkast och när ni sedan öppnar denna och ändrar Totalbelopp och moms så uppdateras inte kostnadskontot med differensen?

Har testat i mitt program och får det så.
Återkoppla gärna om jag missuppfattat eller om ni gör på annat sätt.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

detta är ett problem om man ändrar i en rad i registrering (tex. lev. faktura)

man skriver in ett belopp men det "uppdaterar" inte och är man inte uppmärksam så...

Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Det felaktiga beloppet stannar kvar på leverantörsskuld och ändras inte. Jag själv kan inte ändra eftersom raden är utgråad. Detta ska ske automatiskt! Det räcker att man missar ett komma eller en siffra så får man göra om allt. Oerhört trögjobbat nu!

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
gjorde nyss en verifikation och jag fick ta bort rader för att kunna ändra.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej AWF och Pacsac! 

AWF, du beskriver att du är på en leverantörsfaktura och det verkar vara just 2440 du har problem med. Du kan inte ändra raden för att den blir utgråad. På själva raden för bokföringskontot kan du inte och ska inte kunna ändra, eftersom detta ska ändras i ruta för totalbelopp i huvudet på fakturan. Så jag började testa detta för att se om jag kunde återskapa ditt problem, men hur jag än gör så lyckas jag inte. Om jag ändrar i rutan för totalbelopp och klickar någon annanstans, väljer TAB eller enter så uppdateras alltid raden på fakturan. Detta oavsett om jag skapar fakturan direkt eller om jag har plockat upp den från ett utkast. 

Kostnadskontona uppdateras däremot inte om du har ändrat totalbeloppet. Exempel:
Totalt (2440) = 1000
Moms (2641) = 200
Kostnad (t.ex. 4000) = 800

Om du ändrar totalen till 2000kr och momsen till 400kr så uppdateras 2440 och 2641 men inte kostnadskontot. Skulle du ha konterat en hel faktura med flera olika konton men t.ex. inser att du har skrivit fel totalbelopp, eftersom differensen kanske inte blir 0 när du har konterat klart. Om du då ändrar så kan inte programmet först och främst inte veta vilket kostnadskonto som ska uppdateras och du kanske inte heller vill att beloppen ska ändras. Du kan däremot lägga till en ny rad, ange ett konto och välja enter hela vägen så konterar den ut resterande belopp åt dig. Vill ni att det ska fungera på något annat sätt? 


Pacsac, tyvärr har jag lite för lite information från dig för att kunna ge dig ett bra svar. Behöver lite utförligare information hur du går tillväga. 

Jag förstår att ni har problem med detta och vi vill gärna undersöka det vidare. Skulle önska att ni tar kontakt med supporten för att vi lättare ska kunna felsöka. 

/Sanna
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Sanna,
Jag har ett snarlikt problem. Eftersom kortfakturorna från banken inte förstår hur mycket moms som ska redovisas så lämnar jag momsfältet tomt och fyller i det när jag är klar med konteringarna. Jag får spar fakturan 3-4 gånger som utkast innan det uppdaterar sig och jag får momsbeloppet att läggas in. Så har det varit i flera år...;(

MVH

Kenneth
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,522 poäng 20k badge 2x thumb
om totalbeloppet är rätt men jag råkar skriva in fel belopp i en av konteringsraderna så är det ett trixande fram och tillbaka för att det rätta beloppet skall uppdatera sig, ser det när det blir komma och 2 nollor ( ,00 ) på beloppet
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Och tack för svar!

Har klippt i din text och det som var problemet var att 2440 och 2641 INTE uppdaterades. Kostnadskontot gick/går ju ändra i då det inte är utgråat även om det inte uppdateras.

********************************************
Kostnadskontona uppdateras däremot inte om du har ändrat totalbeloppet. Exempel:
Totalt (2440) = 1000
Moms (2641) = 200
Kostnad (t.ex. 4000) = 800
********************************************
Nu verkar det som att de (2440 och 2641) uppdateras men först som jag gör ändringar två gånger. Tycker det borde slå med en gång. Låter som att systemet fortfarande buggar lite här. Vore tacksam om ni vill kika lite till på det. Tack!
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!
Ja jag har förstått att någonting går galet hos er, något som inte händer hos mig, vilket gör det knepigt att lösa. Hos mig slår det nämligen igenom direkt, utan problem.
Men som jag skrev tidigare så vill vi gärna undersöka saken vidare. Jag får upplevelsen att det händer ganska frekvent hos dig?!
Jag vore otroligt tacksam om du kan kontakta supporten när du har problemet framför dig. Vi har mycket lättare att få en bild av problemet om du kontaktar oss via telefon. 
Vi behöver få se flödet och samla in underlag på detta för att kunna felsöka vidare. 

Så hör gärna av dig till supporten så felsöker vi vidare. 

/Sanna
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Nu verkar det ha löst sig med uppdatering av levfakturorna, tack!

Ett annat problem är att när man klistrar in kontoutdrag under bankhändelser så uppdaterar inte programmet automatiskt utan det måste man själv göra??

Känns som att ni tappar kontrollen på alla funktioner i programmet allt eftersom ni uppdaterar. Skulle vara tacksam om ni tittade vidare även på detta problemet med att programmet inte uppdaterar inmatad data.

(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej AWF,

Är inte med på vad du menar med att programmet inte uppdateras automatiskt utan du måste göra detta själv?

Om jag förstår dig rätt så kopierar du kontoutdraget på din bank och klistrar in det under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelser - Klistra in kontoutdrag.
När jag testar att göra detta i mitt program så kommer händelserna in direkt och jag kan Matcha eller Bokföra beroende på vad händelsen avser.

Du skulle kunna testa att rensa cashminne (här ser du hur du gör) eller byt webbläsare och se om problemet kvarstår.

Återkom annars med mer information om hur du gör och hur du menar att det ska vara så kikar vi vidare.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Du förstår rätt, det är det som krånglar nu.

Har testat IE samt Chrome på två burkar samt tömt cachen. Felet kvarstår. Jag måste alltså uppdatera manuellt efter varje gång jag klistrar in kontoutdrag. Har svårt att tro att detta ligger på min profil. Känns som fel i programmet.

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Detta är inget problem som vi känner till.
Vilken bank har du?

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att du kontaktar oss via chatt eller telefon så kan vi kika i ditt program varför det inte fungerar att klistra in kontoutdraget.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb
Ringde supporten idag och av den jag pratade med fick jag höra att problemet är känt och att ni jobbar på det...
(Redigerad)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej AWF!

Jag skickar ett mejl till dig för att säkerställa att du fått den informationen du behöver av min kollega på supporten.

Ha det fint!

Moa
Foto på AWF

AWF

  • 3,422 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Idag funkar det, dvs programmet uppdaterar sig när jag klippt in kontoutdraget. Hoppas det håller i sig! TACK!!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.