Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Beräkna marknadsvärde av förbrukningsinventarier - eEkonomi

Hej!

Jag ska avveckla min enskilda firma och läser att man måste betala in moms för förbrukningsinventarier man gör eget uttag av, och att denna moms ska beräknas utifrån nuvarande marknadsvärde. Men hur räknar man egentligen ut marknadsvärdet? I mitt fall gäller det en dator inköpt för några år sedan, där är det väl ganska lätt att få en uppfattning om ungefärligt värde, och ett datorprogram, och där tycker jag att det är klurigare. Jag tror inte att det här datorprogrammet får säljas vidare, så det har inget andrahandsvärde. Hur ska jag tänka då?

Tack på förhand!
4 SVAR 4

Är inte den datorn slängd då den gick sönder? Brukar vara fallet med sådan inventarier. 😉
Den har ju oavsett idag nästan inget värde om det är en normal kontorsdator. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Haha, ja, så var det kanske... XD

Nej, andrahandsvärdet för en mer än 3 år gammal laptop är väl knappt nåt alls idag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Marknadsvärdet ser du antagligen bra om du kollar på blocket i annat fall kan ett lösenvärde på en beg dator efter några år vara 10-20 % av anskaffningsvärdet..

Om programmet utgörs av en licens och den är tidsbegränsad så är värdet försumbart. = noll
och du har rätt . Om programmet inte får säljas vidare saknar det värde för din näringsverksamhet.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack Mikael! Hoppades att så skulle vara fallet... X)