Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Beräknat resultat i balansräkning är inte noll - eEkonomi

Hej!

Nu har jag försökt lösa ett problem under flera dagar utan resultat. Jag vänder mig därför hit. :)Min fråga gäller balansräkning och en diff mellan bokföring och företagskontot (för enskild firma, kontantmetoden).

Vad jag har förstått så ska Beräknat resultat i Preliminär balansräkning vara noll. I mitt fall är det inte noll utan 572 kr. Jag har noterat att 572 kr är samma summa som diffar mellan summan i bokföringen och summan på företagskontot. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra för att åtgärda detta? Förklara gärna på nybörjarnivå.

Ytterst tacksam för svar!

Caroline
14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontrollera först vilket resultat du har i din resultaträkning.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....och om du har bokfört något belopp på konto 8999 årets resultat i din resultaträkning

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael och stort tack för ditt svar!

Resultatet i resultaträkningen är 171 315 kr, samma belopp som jag bokfört på konto 8999 årets resultat. Jag inser dock nu, när jag kollar på det igen, att det kanske har att göra med att jag låste upp låst bokföringsår 2017 och gjorde en korrigeringsverifikation. Årets resultat som jag skrivit in (170 743 kr) var nämligen inte rätt på grund av en annan justering jag behövt göra och jag ändrade därför till det rätta (171 315 kr), både i 2017 (D 8999 K2019) och nytt räkenskapsår 2018 (K 2019 D2010). 

Diffen mellan den förra resultatsumman och den nuvarande är exakt 572 kr, samma summa som diffar mellan bokföring och företagskonto.

Vad kan ha gått snett här och hur gör jag för att få rätt på det? Jag hoppas att jag förklarar på ett förståeligt sätt.

Vänligen, Caroline
Fd medlem
Inte tillämpbar

För det första:
Den kontering du beskriver på nytt räkenskapsår 2018 (K 2019 D 2010) är felvänd - den ska vara D 2019 och K 2010, efter den konteringen ska 2019 vara noll i balansräkning 2018.Den konteringsverifikation du gjort 2017 - hur är den konterad i debet och kredit?


För det andra

Den konteringsverifikation du gjort 2017 - hur är den konterad i debet och kredit?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Okej, då ska jag göra om konteringen för nytt räkenskapsår 2018, stort tack!

Vad gäller konteringsverifikationen 2017 så ser den ut såhär, i och med den korrigeringsverifikation jag gjort:

8999 K 170 743 kr
2019 D 170 743 kr
8999 K 171 315 kr (nya gällande siffran)
2019 D 171 315 kr (nya gällande siffran)

Vänligen,
Caroline
Fd medlem
Inte tillämpbar

hur ser verifikatet ut som ändrade resultatet från en vinst på 170 743 till en vinst på 171 315 kr?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan? 🙂 Verifikationen ser ut som den jag skrev ovan, infogar en bild.

Fd medlem
Inte tillämpbar

"resultatet var inte rätt p g a en annan justering" skrev du och då antar jag att det är därför resultatet ändrats från 170743 till 171 315 , en förändring på 572 kr

Hur ser den justeringen ut som ändrat resultatet till den nya siffran?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, ja då förstår jag, men jag vet bara att resultatet blev ett annat efter att jag utfört ändringar i två verifikationer avseende moms. Kan det ha att göra med de 572 kronorna? Jag har blivit blind för mina egna siffror märker jag. Det handlade om två inköp av varor från annat land i Europa. Jag hade angett fel moms och utförde korrigeringsverifikationer enligt bilderna nedan.

Tusen tack för ditt tålamod Mikael.




Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom dessa två rättelser ökar behållningen på konto 1930 med 168+168+119+119=574 kronor

så får du ett nytt saldo på 1930 i balansräkningen jämfört med saldot före rättelserna.

Är det rätt?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, ja du ser vad blind man blir för sina egna siffror.
Behöver jag göra något åt detta, alltså utföra någon särskild extra kontering i år 2017? Eller räcker det med att jag justerar konteringen för räkenskapsår 2018 från det felvända (K 2019 D 2010) till (D 2019 och K 2010)?

Vänligen,
Caroline
Fd medlem
Inte tillämpbar

Med den rättelsen blir resultatet också 574 kr bättre eftersom kostnadskonton krediterats
men din kontering av ver A20 ser konstig ut eftersom du krediterat årets resultat både med det tidigare resultatet och det nya.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Från början skrev du att du hade en diff mellan summan i bokföringen  och summan på företagskontot.
Den är väl ff kvar?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte utfört rättelsen än (den med felvända konteringen i 2018), så jag vet inte om diffen mellan summan i bokföringen och summan på företagskontot kommer att vara kvar efter det. Jag tycker att det här är så väldigt svårt. Jag ska begrunda dina råd och klura ut det hela, eventuellt anlita en revisor, för jag känner att jag inte förstår att justera rätt (till exempel vad jag behöver göra för att rätta till ver A20). Stort tack för ditt tålamod och dina råd!

Vänligen,
Caroline