Betala igen pengar från företagskonto till privat konto - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej! 

Jag har Enskild firma och ska för första gången göra återbetalningar till mitt privata konto, för överföring av startkapital, samt för inköp mot kvitto av kontorsmaterial och div. som jag lagt ut för privat. Jag har inte bankkoppling aktiverat så behöver göra alla steg manuellt. Vill vara säker att ingen skatt dras när jag ger tillbaka de lånade pengarna till mitt privata konto samt att jag senare kan få dra av momsen på inköpen.

BAKGRUND

Jag har gjort Manuella verifikationer för insättningen av startkapitalet och en för varje post när jag köpt material etc. mot kvitto (och för inköp har jag förstås då även registrerat momsen som "Debiterad ingående moms".) Nu vill jag alltså föra tillbaka de pengar jag lånat av mig själv privat.  

1. Först ska jag göra den faktiska överföringen mellan kontona, inloggad på min bank. Måste jag sätta in alla pengar för sig, för varje separat verifikation jag gjort i Visma, eller kan jag slå ihop det till en klumpsumma?
  2. Hur gör jag i sen i Visma? Stämmer detta? : 
Kassa- och Bankhändelser / Ny bankhändelse / Ny bankhändelse.
Konto: Företagskonto
Referens: Använder samma referens som på den verifikation jag vill kvitta mot
Datum: Den dag pengarna överförts till mitt privata konto. 
Belopp: Fyller i summan för varje verifikation för sig.
Sätter som "Pengar ut" för varje verifikation jag vill betala igen.
Och så matchar jag med verifikationen som det berör??

Jättetacksam för hjälp!

/Elin

Foto på Elin Sikstrom

Elin Sikstrom

• 546 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Göran A

Göran A

• 5,300 poäng 5k badge 2x thumb
När du satte in pengar bokade du detta troligen på konto .Du behöver nu inte krångla till det utan du kan ta ut en klumpsumma från bankkontot (1930) och motboka mot eget uttag (2013). Alla insättningar och uttag som du gör från en enskild firma påverkar inte beskattningen utan det är bara nettoresultatet som påverkar skatten oavsett om du tagit ut pengar eller inte.
Foto på Elin Sikstrom

Elin Sikstrom

Hej Göran!
Okej! Så varje verifikation jag gjort (om det så är på att jag satt in startkapital eller gjort inköp mot kvitto för privata pengar) måste inte matchas med att jag också ”gett tillbaka” pengarna? För att det ska vara bokfört och klart alltså?

Och hur blir det med momsen, när/hur får man tillbaka på den?
(Redigerad)
Foto på Göran A

Göran A

• 5,300 poäng 5k badge 2x thumb

Nej även om du satt in pengar i rörelsen vid olika tillfällen behöver du inte "matcha" dessa insättningar mot uttag utan kan göra klumputtag.

Momsen har inget med hur du betalt inköpen - egna insättningar eller företagets pengar utan du gör din momsredovisning i rörelsen oavsett hur inköpen betalts givetvis under förutsättning att det är inköp som avser rörelsen. När du sedan gör ett uttag till dig själv av pengar så har detta inget med momsen att göra.  

(Redigerad)
Foto på Elin Sikstrom

Elin Sikstrom

Nu har jag Bokfört detta men blir osäker i efterhand om jag gick rätt tillväga? 

1) Återbetalade de pengar jag pytsat in i mitt företag (i form av startkapital & inköp — som en klumpsumma) inloggad på min bank eftersom jag inte har bankkoppling aktiverat. Gick vidare till att bokföra detta i Visma.

2) Gjorde en Kassa-och Bankhändelse för den fulla summan och skulle sedan matcha denna. 

3) Detta moment blev jag osäker på. Jag valde att klicka "matcha" och laddade upp en bild (pdf) av bankens kvittens på överföringen, kopplade den, fyllde i summan manuellt och lade det under Övriga uttag/Eget uttag. Matchade och det står Bokfört.   

Är det OK at göra så? 
Blev osäker då Göran skrev att jag skulle motboka mot eget uttag (2013). Förstod inte hur man skulle göra då? Då hade man fått gjort en separat manuell verifikation, lagt den under Utbetalningar och sedan motbokat kontona 1930 och 2013 utan moms, eller?
Vill bara veta om det är ok att göra som jag gjort?

(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,404 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Elin,

Ja det ser ut som att du har gjort helt rätt.

/Cecilia
Foto på Elin Sikstrom

Elin Sikstrom

Skönt! Tack Cecilia!
Foto på Caroline Landin

Caroline Landin

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för den här tråden, den gav mig svar på frågan jag funderat över länge :)