Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betala moms till skattekontot

Hej!

Har en moms på "2650 - Redovisningskonto för moms" (kredit) som jag snart skall betala in till skattekontot. 
Hur gör jag den bokföringen? Jag tar pengarna från konto 1930 och betalar in till 1630 och bokar av mot 2650? Eller?
Kan någon göra uppställningen? tacksam för all hjälp!
4 SVAR 4

Först bokar man momsskulden till skattekontot.  debet 2650  kredit 1630

Sedan betalningen debet 1630 och sedan kredit 1930

2650= Momsskuld
1630= Skattekonto
1930= Bank.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar alla!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en fråga om detta. Jag har aktiebolag, redovisar moms årsvis, och ska för 2017 betala in moms.

Jag har skapat en momsdeklaration, och har nu en negativ balans på 2650.

Jag har lämnat in skattedeklarationen till skatteverket, men har inte fått beslut ännu.

Jag borde gjort det sist, men jag har har gjort en överföring från bankkonto till skattekonto, och den har jag bokfört via kassa- och bankhändelser (överföring mellan konto), enligt
K 1930
D 1630

Nu är frågan - ska jag :

1.skapa en manuell verifikation enligt nedan så allting nollas?
K 1630
D 2650
Eekonomi avråder mig från att göra manuella verifikationer på det kontot. Och vilket datum ska jag i så fall välja? 

ELLER

2. skapa en händelse på skattekontot (pengar ut), och boka den mot 2650? Vilket datum i så fall??

ELLER

3. ska jag vänta tills skatteverket drar pengarna från skattekontot, läsa in SKV-fil från skatteverket, och sen boka händelsen mot 2650? Då blir ju datumet rätt.

Mycket tacksam för råd!

Som vi hanterar det så är ju själva betalningen till skattekontot en sak D 1630 och K 1930. På förfallodagen för momsen (typ den 12:e) så bokar vi det som händer där vilket då kan bli D 2650 och K 1630. 2650 har ju redan krediterats i samband med momstömningen. Vi tycker att det blir lättast så här och det har ju egentligen ingen betydelse när du betalar, momsen dras alltid på förfallodagen... Lycka till.