Betala ut semesterersättning i efterhand i en klump - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har en anställd som har jobbat tim. Vi hade fått fel information från facket och nu visar det sig att vi måste betala ut semesterersättning. Ersättningen kommer att betalas ut i klump. Skatt, är det engångskatt?

Detta vill jag redovisa i hennes lönebesked. Nu undrar jag hur jag gör. Vilken löneart ska jag använda för att visa på att detta är för 3 månaders semesterersättning samt hur jag bokför det?

Tacksam för all hjälp
Foto på jeje90

jeje90

• 70 poäng

Publicerades för 4 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Amanda Granath

Amanda Granath, Moderator

• 1,828 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Jeje90,

För att betala ut semesterersättning i en klumpsumma så kan du förslagsvis använda löneart 3232 semesterersättning. För att ge ett förtydligande vad det avser är det smidigaste sättet att skriva en förklarande textrad vad beloppet avser. Och det är engångsskatt som används för semesterersättningen.

Gällande bokföringen så kommer löneprogrammet ge förslag på bokföringsunderlag beroende om det är en arbetare eller en tjänsteman. 
Här har jag ett exempel på en arbetare som får 50 000 kronor i semesterersättning på ett lönebesked och då ser bokföringsförslaget ut såhär:

Sen kan såklart bokföringsunderlaget variera beroende på vad man har för inställningar på den anställde när det gäller arbetsgivaravgifter m.m

Hoppas det var till hjälp för dig.
Ha en fortsatt fin dag.

// Amanda