Betalat en faktura ställd till företaget från mitt privatkonto, hur bokför jag? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Såsom rubriken lyder så har jag betalat en, till företaget bokförd och ställd, faktura från mitt privatkonto. Hur bokför jag detta?
Foto på johannes

johannes

• 1,012 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej johannes,
Boka så här:

2018 K - Skuld till dig
2641 D - Ingående moms
xxxx D -  Kostnadskontot för ditt inköp

När du vill ta ut dina privata utlägg:

1930 K
2018 D

Kenneth Ardkäll
Foto på johannes

johannes

Nu hängde jag inte alls med här. Företaget är ett handelsbolag, fakturan är redan inlagd under leverantörsfakturor på följande sätt:

Leverantörsskulder 2440                 K: 634 kr
Debiterad ingående moms 2641     D: 126,75 kr
Programvaror 5420                         D: 507 kr
Öres- och kronutjämning                 D: 0,25 kr

Kan du ta mig genom hela processen därifrån? 
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johannes,
Ursäkta, fattade inte att du registrerat fakturan.

Då får du boka om utbetalningen som förmodligen ser ut så här: 

1930 K
2440 D

Till:

2018 K
2440 D

Du gör detta med en manuell verifikation.

MVH

Kenneth
Foto på johannes

johannes

Jag gjorde nu en manuell verifikation enl. modellen, men råkade ange fel belopp. Hur korrigerar jag detta? Jag vet att jag gör en omvänd, men den vill för det första inte låta mig göra en manuell kontering på 2440 (leverantörsskulder), och när jag sedan låst upp den så vill den att jag skall ange en faktura då jag ska omvända. Skall jag endast strunta i den parametern då?
Foto på johannes

johannes

Nu har jag lagt in det som en manuell verifikation, men fakturan ligger fortfarande som obetald under leverantörsfakturor, hur löser jag det?
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johannes!

Om jag förstår detta ärende rätt så har du nu alltså en korrekt bokföring, men du har en obetald leverantörsfaktura som ligger kvar i leverantörsreskontran. För att bli kvitt den så tänker jag mig följande:

1) Under Kassa- och Bankhändelser skapar du en ny bankhändelse som du väljer att matcha mot bokföringshändelse: "Betalning av leverantörsfaktura" - plocka där upp och matcha mot din faktura - Bokför!

2) Nu har du fått en betalningsverifikation i bokföringen och den behöver du nu vända för att den inte ska påverka, (du har ju sedan innan redan bokfört detta på ett riktigt sätt, och låter vi den senare vara kvar blir det dubbelt).

Viktigt! När det gäller 2440 kan du inte vända på/korrigera en befintlig verifikation, utan du kommer behöva skapa en manuell verifikation där du istället vänder siffrorna. Tänk på att du troligtvis behöver låsa upp konto 2440 för manuell kontering, detta gör du i kontoplanen under kontot och redigera.

Tack för ditt inlägg!
Foto på johannes

johannes

Nu har jag tagit bort (neutraliserat) alla manuellt gjorde verifikationer i detta ärende och är tillbaka på ruta 1. Jag har nu lagt in 4st leverantörsfakturor. Två stycken som utgör de ordinarie fakturorna och två separata på vilka jag lagt in den förseningsavgift som kom på sagda fakturor senare. Hur gör jag nu? Allt jag har är dessa fakturor som är omatchade/obetalda och icke bokförda. Hur går jag vidare för att bokföra dessa fakturor som jag betalat från mitt privatkonto?
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Johannes!

Jag ser att Roffak har svarat på din fråga i tråden Betalat företagets faktura från mitt privatkonto, hur bokför jag? Fortsätt gärna i den tråden om du funderar på något mer angående detta så behöver vi inte ha två trådar igång med samma fråga.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,564 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag går igenom lite gamla trådar gällande betalningar av leverantörsfakturor och kvitton med privata pengar. Hoppas ni inte missat funktionen för att registrera de här köpen på ett enklare sätt: Bokföra inköp betalade med privata pengar i Visma eEkonomi - Enskild Firma 
jag arkiverar och stänger den här tråden.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.