Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betald journalförd levfaktura som står som obetald. Hur kvittar man bort den?

Jag har tidigare haft hjälp med min bokföring och upptäcker nu att jag har ett par journalförda leverantörsfakturor som står som obetalda i bokföringen men som enligt checkkontot är betalda.Dessa betalningar är bokförda manuellt på som betalda på 1940/1930. Hur kvittar jag dom så att det inte blir fel? Detta har stått med sedan 2012

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om jag tolkar dig rätt har alltså ingen betalning gjorts på leverantörsfakturorna utan de har bokförts manuellt vid sidan av. I reskontran ser det då ut som att de här fakturorna är obetalda eftersom saldot på dem inte är 0. 

För att rätta till det kan du registrera betalningar på dem genom att gå in på respektive faktura och vidare till fliken Betalningar. Där trycker du på Ändra betalstatus upptill, skriver ett datum som är på det året fakturan ligger på, anger konto 1930/1940 och trycker OK. Vilket konto du väljer spelar ingen större roll för vi ska inte bokföra den här betalningen ändå, bara genomföra den på fakturan så dess saldo försvinner ur reskontran. 

Gå sedan in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring och markera rutan Bokför journaler och momsrapporter manuellt, om den inte redan är markerad. Den innebär att du kan skriva ut journaler utan att de automatiskt förs över till bokföringen. Skriv sedan ut utbetalningsjournaler årvis så kommer de här leverantörsfakturorna försvinna ur reskontran därefter.

När du är klar går du in i företagsinställningarna och tar bort markeringen ur rutan Bokför journaler och momsrapporter manuellt, om du vill aktivera automatisk överföring till bokföringen igen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Jag fortsätter på denna tråd, då jag har liknande problem. Jag har markerat rutan för Bokför journaler och momsrapporter manuellt.

Det finns en faktura I Leverantörsskulder (som är betald och journalförd manuellt på A-verification). När jag går till Utbetalningar så finns den inte där.

Jag har provat att gå in på leverantörsfakturan, flik 5. Betalningar
Tryckt på Ändra betalstatus, fyll i rätt datum och konto och OK.

Går in på Utbetalningar igen, och då ligger den där som betald. Men jag får ett felmeddelande när jag ska skriva ut journalen sen.
I kolumnen Överöfringssätt star det Direktbetald.

Sen skriver jag ut en journal på vanligt vis men får upp denna ruta?

Och sen kommer jag inte vidare...

Någon som vet vad jag gör för fel, eller hur jag ska få bort fakturan från Leverantörsskulder.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm.. jag tror jag har löst det nu bara för det. 🙂