Betalda fakturor som bokförs manuellt - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När en faktura bokförts manuellt tåt det inte att få över den till betalda fakturor utan att bokföra igen, borde finnas ett alternativ men "Betald bokförd manuellt" och då skall den bara hamna bland betalda utan som nu bokföras en gång till. 
Foto på Lejon

Lejon

• 102 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på 3pa2

3pa2

• 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Vad menar du med "betald bokfört manuellt"
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lejon,

När du bokför inbetalning för en kundfaktura via Bokföring - Verifikationer och väljer upp konto 1510 får du upp en ruta där du kan plocka fram kundfakturan som blivit betald, då behöver du inte göra jobbet dubbelt.

Ha en fin kväll
/Susan
Foto på elsie

elsie

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Om fakturan gjordes/ skickades/ betaldes  innan man började med Visma, Hur gör man då?  ( jag hällar på bokför/gör deklaration för 2017 i Visma för första gången.. Tacksam för svar!
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,524 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Elsie!

Fakturan du tänker på, är den bokförd i något annat program tidigare?
Är i så fall endast försäljningen eller även betalningen bokförd sedan tidigare? 
Om du har en s.k SIE-fil med all tidigare bokföringsdata kan du i så fall läsa in den - smidigt sätt att få in alla tidigare verifikationer :)
Detta gör du under Inställningar - Import och export - Sie-import och export av bokföringsdata - Ny import.

Om fakturan inte är bokförd behöver vi veta om du har kontant- eller faktureringsmetoden?
Då hanteras bokföringen lite olika.

Vid kontantmetoden bokför man försäljningen när betalningen sker:
Exempel på bokföring om du säljer varor 25% moms:
1930 Debet ex 1000
3051 Kredit 800
2611 Kredit 200

Vid  faktureringsmetoden bokas en kundfordran upp med försäljnigen på en verifikation och kundfodran bokas sedan bort mot inbetalningen på en annan verifikation.
Försäljningsexempel:
1510 Debet 1000
3051 Kredit 800
2641 Kredit 200

Vid betalningen:
1510 Kredit 1000
1930 Debet 1000

Om fakturan gjordes innan således inte finns under Försäljning - Kundfakturor fungerar inte funktionen med att "plocka upp" fakturan på konto 1510 på verifikationen.

Ha det gott :)

/Sofia 
Foto på elsie

elsie

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Tack så mycket! Jag har en faktura som var gjorde i Visma, i år, och den är nu betald. Dock, jag fick starta om företaget i Visma pga många misstag.. och nu har jag förstås även denna faktura försvunnit.. Hur ska jag återskapa detta? så att jag kan "matcha" det. Att lära sig båda bokföring och Visma så tätt intill dekelationen, är lite stressigt haha så jag behöver all hjälp jag kan få :-) Hoppas på svar! mvh Liz

Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Elsie,

Om du har gjort en omstart av programmet och inte har importerat din bokföringsdata genom en SIE-fil så har du ingen information i programmet överhuvudtaget. Då är det som att börja om från början. 

Du kan antingen skapa och bokföra kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura och sedan registrera den som betald, antingen på själva fakturan eller matcha den under Kassa- och bankhändelser.

Om du inte vill skapa fakturan på detta sätt kan du bokföra den samt betalningen manuellt, det gör du under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Du kan använda Sofias exempel ovan som riktlinjer till hur det bokförs beroende på om du har faktureringsmetoden eller kontantmetoden.

Återkom gärna om du har några funderingar!

/Fanny
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.