Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalning av engångslön under 999 kr

Hej! Det är så att jag jobbar som konstnär och är egen näringsidkare. Jag målar människor och har mest målat av bekanta till mig. Men nu jag tänkte jag att jag skulle sätta ut annons om att jag söker modeller till mina tavlor, detta mot betalning. Jag läste att man kunde anställa skattefritt om beloppet blev lägre än 1000 kr per år.

Så säg att jag har fotat av någon (och fotona använder jag sedan som refferensbilder när jag målar) och denne person får betalt 500kr för jobbet. Hur ska då detta bokföras? Eller kan jag istället betala med mina privata pengar och slippa bokföring av denna utbetalning? Då blir ju utbetalningen från privatperson till privatperson. Jag läste om detta här : https://www.momsens.se/du-kan-anstall...

Eller är det fel att göra det som privatperson och att jag måste göra det som egen näringsidkare?
Vill ha allt klart för mig innan jag börjar, vad tycker ni?

8 SVAR 8
Khedron Wilk
CHAMPION

Att ta det via företaget ger lite extra administration eftersom du måste redovisa till Skatteverket genom att skicka in en arbetsgivardeklaration (tidigare via kontrolluppgifter). Men att ta det privat verkar lite dumt med tanke på att då blir det med skattade medel. I företaget blir det en kostnad som du får dra av för (det blir så att säga med oskattade medel). Så oaktat eventuell arbetstid för administration så är det mycket billigare för dig att ta det i företaget.


(Sedan finns det väl en hel rad med både upphovs- och numera GDPR-frågor kring detta som jag personligen undrar hur man löser som konstnär men det är en helt annan sak. :-))

Tillägg: jag har inte koll på gränsdragning skattemässigt mellan det som kallas för hobbyverksamhet och företagande (enskild firma?). Kanske man får göra visa avdrag för privata utgifter i det här som jag inte vet något om.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt svar!
Jag tänkte mest på om man måste anmäla sig som arbetsgivare och skicka in arbetsgivardeklaration om det bara rörde sig om belopp under 1000 kr. Eller är det bara att man slipper betala arbetsgivaravgifter då.

Jag kommer tänkte att betala ut mellan 300 - 500 kr när jag fotar någon. Och detta kommer bara ske någon gång då och då. Så frågan är väl om jag ändå måste anmäla mig som arbetsgivare även om beloppet är under 999 kr per person och år. Och blir det mycket extra administration.

Men det verkar som om jag kanske måste göra det. Var lite osäker när jag just läste om belopp under 1000 kr, så därför jag frågar så att allt blir rätt. Jag skrev även till skatteverket och inväntar svar från dem.

Upphovsrätten borde det ju inte vara några problem med när det både är jag som har fotat bilderna som ligger till grund till tavlan, samt att det är jag som målat dem. Då är väl popkonsten mer i gråzonen. GDPR har jag inte tänkt allt för mycket på om jag ska vara ärlig, eftersom jag jobbar ensam. Men ska ta och kolla upp detta lite närmare så jag inte missar något, tack för upplysan! 🙂

Är inte 100% säker men jag tror att du alltid måste skicka in arbetsgivardeklaration.
Det har i sådant här fall inte så mycket med arbetsgivaravgifterna att göra utan för det är enda sättet för Skatteverket att med säkerhet få veta att den som tar emot lönen har fått just en lön. Det kan ju vara (rätt troligt) att hen får ersättningar från annat håll och den sammanlagda ersättningen är ändå grunden för slutskatten för individen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack så mycket för ditt svar 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Khedron ger dig bra vägvisning ovan och om du sedan söker på skatteverkets hemsida på sökordet konstnär finner du ytterligare info om beloppsgränser mellan hobby och näringsverksamhet men där handlar det också om dina egna ambitioner - är ditt mål att ha det som en inkomstkälla så ska du jobba mot det målet med de regler som följer.

Varmt lycka till

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar! Jo jag försöker ha det som min inkomstkälla och det nya året har startat väldigt bra! Så jag hoppas det håller i sig. Jag har alltid följt reglerna med bokföring och allt sånd där. Det är just att jag är osäker angående denna frågan, så därför jag kollar med er här. Jag har även skrivit till skatteverket och frågat om jag måste registrera mig som arbetsgivare då jag enbart kommer betala ut 300-500 kr per tillfälle och person, och detta blir kanske bara totalt ett par gånger per år.
Jag blev förstod inte riktigt om det behövdes eller ej när det rörde sig om belopp under 1000 kr per år.

Frågan om man kunde göra det som privatperson istället var eftersom jag läste att man kunde betala lön till någon privat utan att behöva "krångla" till det om det rörde sig om belopp under 1000 kr. Och sedan skulle personen i fråga som fått lönen ta med det när hen deklarerar.

Jag vill ha allt klart för mig om vad som är okej, samt hur mycket administration m.m som tillkommer innan jag börjar.
Om det är värt det när det bara rör sig om några tillfällen då och då eller om jag ska fortsätta be personer jag känner ställa upp gratis.

Och tack så mycket! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gränsen för skyldighet att deklarera utbetald ersättning går vid 100 kronor så det blir rätt när du registrerar dig som arbetsgivare för de ersättningsnivåer du beskriver

Mikael