Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalning av engångslön under 999 kr

Hej! Det är så att jag jobbar som konstnär och är egen näringsidkare. Jag målar människor och har mest målat av bekanta till mig. Men nu jag tänkte jag att jag skulle sätta ut annons om att jag söker modeller till mina tavlor, detta mot betalning. Jag läste att man kunde anställa skattefritt om beloppet blev lägre än 1000 kr per år.

Så säg att jag har fotat av någon (och fotona använder jag sedan som refferensbilder när jag målar) och denne person får betalt 500kr för jobbet. Hur ska då detta bokföras? Eller kan jag istället betala med mina privata pengar och slippa bokföring av denna utbetalning? Då blir ju utbetalningen från privatperson till privatperson. Jag läste om detta här : https://www.momsens.se/du-kan-anstall...

Eller är det fel att göra det som privatperson och att jag måste göra det som egen näringsidkare?
Vill ha allt klart för mig innan jag börjar, vad tycker ni?

8 SVAR 8
Khedron Wilk
CHAMPION

Att ta det via företaget ger lite extra administration eftersom du måste redovisa till Skatteverket genom att skicka in en arbetsgivardeklaration (tidigare via kontrolluppgifter). Men att ta det privat verkar lite dumt med tanke på att då blir det med skattade medel. I företaget blir det en kostnad som du får dra av för (det blir så att säga med oskattade medel). Så oaktat eventuell arbetstid för administration så är det mycket billigare för dig att ta det i företaget.


(Sedan finns det väl en hel rad med både upphovs- och numera GDPR-frågor kring detta som jag personligen undrar hur man löser som konstnär men det är en helt annan sak. :-))