Betalningsbekräftelse mailas ej direkt - eEkonomi/webshop

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 dagar sedan
  • (Redigerad)
Hej beställningar som kunder betalar direkt med t.ex. kort/paypal i vår webshop (Textalk) exporteras direkt till eEkonomi men betalningsbekräftelsen mailas inte ut per automatik.

Vi behöver därför manuellt för vage ny order gå in i Visma och leta upp köpet och "trycka skicka faktura", otroligt tidsödande helt i onödan och skapar dessutom irritation och merjobb för kunderna också.
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,186 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 3,402 poäng 3k badge 2x thumb
Hej JohanH!

För att kunna undersöka mer behöver vi ha ytterligare information.
Vad får du för underlag från Textalk/ Paypal kortbetalning in i eEkonomi?
Var hamnar underlagen (vilken rubrik) i eEkonomi?

Vad mailas ut som bekräftelse direkt från din webshop/ paypal när kunden genomför betalningen med kort/paypal?
Vad har de fakturorna för "typ" i eEkonomi? 
Är det kortbetalningsfakturor?

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,186 poäng 2k badge 2x thumb
Vad får du för underlag från Textalk/ Paypal kortbetalning in i eEkonomi?
Koppling
Var hamnar underlagen (vilken rubrik) i eEkonomi?
Betalda kundfakturor

Vad mailas ut som bekräftelse direkt från din webshop/ paypal när kunden genomför betalningen med kort/paypal?
Orderbekräftelse (från textalk).

Vad har de fakturorna för "typ" i eEkonomi?
Är det kortbetalningsfakturor?
"Kortbetalning Paypal"












Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 3,402 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Om dina fakturor hamnar direkt under Betalda kundfakturor behöver ni klicka på varje faktura för att den ska gå ut. Beroende på hur integrationen från er partner ser ut, skulle det kanske fungera att få fakturorna så att de hamnar under Utkast istället? Då kan man behandla flera stycken åt gången och bokföra. På så sätt skickar man ut dem samtidigt. Skulle det vara smidigare?

Jag tar din fråga vidare som ett önskemål istället.
Ha en trevlig dag! 
Foto på JohanH

JohanH

  • 2,186 poäng 2k badge 2x thumb
Nej det smidigaste hade varit om de mailade automatiskt till kund, inte mer manuellt arbete det är det vi med er hjälp försöker undvika.