Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalningspåminnelse eEkonomi

Vid utskrift av betalningspåminnelse skapas en påminnelse per kundfaktura, men har kunden kreditfakturor tas ej dessa med. Skulle vilja ha möjligheten att skriva ut en påminnelse där samtliga obetalda kundfakturor och kreditfakturor kommer med.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Asa,

Som du beskriver så skapas det en påminnelsefaktura för den faktura du väljer att skapa påminnelsen för. Alltså en betalningspåminnelse med innehållet från ursprungsfakturan samt en eventuell påminnelseavgift. Du kan även välja att under Försäljning - Kundfakturor trycka på Behandla flera fakturor längst ner till vänster för att skapa påminnelsefakturor för flera fakturor samtidigt. Jag tror inte jag är helt med på hur du menar när du skriver att kreditfakturorna ska tas med i påminnelsen. Finns det någon speciell anledning till att du vill att kreditfakturorna ska tas med? När du skriver att samtliga obetalda kundfakturor och kreditfakturor ska tas med, menar du att alla förfallna samt obetalda debetfakturor och kreditfakturorna för en kund ska tas med i en och samma påminnelse? Ungefär som att skapa en påminnelse för en kunds total istället för varje enskild kundfaktura? 

Återkom gärna med lite mer information om hur du menar i tråden. Skriv med hur du vill att funktionen ska se ut, hur den ska fungera och var i programmet den ska finnas så kan jag ta vidare ditt inlägg som en idé.

Ha en fin dag!
/Fanny

Det är jättetrevligt om alla fakturor, även kreditnotor finns med på en betalningspåminnelse, för det är skönt att få med en lista över samtliga transaktionshändelser som skall regleras mellan bolagen. Däremot är jag lite osäker på hur en betalningspåminnelse ser ut i eEkonomi, för jag har inte emottagit någon. Är de som i Administration, är det en självklarhet att kreditnotorna ska med, men ser de ut som fakturan såg ut när man skickade den, så det blir en påminnelse per faktura, kanske det inte ser så bra ut.

 

En påminnelse ska vara en påminnelse, inte en ny faktura (påminnelsefaktura). Ovana personer kanske registrerar påminnelsen en gång till som en faktura och så blir en transaktion dubbelbetalad. Utskick av en påminnelse ska vara en lista över obetalda fakturor, inget annat. Titta på hur Visma Administration har löst det hela. Så ska det se ut.

 

Mvh Lena