Bifogad pdf - eEkonomi

• 9
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag undrar om det inte kan göras möjligt att inifrån eEkonomi skicka en faktura som pdf bifogat till ett mail. Nu skickar man ju bara ett brev med en länk men jag skulle vilja kunna välja att skicka den som en bifogad pdf också. Det skulle underlätta väldigt mycket.
Foto på Erik Noppa

Erik Noppa

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 9
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi har kikat på det här tidigare och insåg då att det i tid kräver en stor utvecklingsinsats, därför har funktionen prioriterats ner. Det ligger med på vår "att-göra-lista" men inte inom det närmsta halvåret. Tills vidare får du gå den långa vägen och välja att spara ner din faktura som en pdf och sedan bifoga den i ett mail.

//Emelie
Foto på MrTrigger

MrTrigger

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med, har flera kunder som inte vill ha fakturan med länken utan som en bifogad pdf. Då måste jag spara ner den som pdf och skicka som ett vanligt mail, hade varit bra att kunna göra det direkt från eEkonomi.
Foto på Ulla Stenberg

Ulla Stenberg

• 922 poäng 500 badge 2x thumb

Det här är i vart fall verkligen inte något som vi (era kunder) prioriterar ner och det finns flera anledningar

1 När man skickar ett mail innehållande en länk fastnar oftast mailet i företagens spam- eller phishing filter

2 Alla med någorlunda kunskaper om spam, virus, trojaner osv klickar inte på länkar i mail

3 Större företag har ofta ett program som tar emot pdf-fakturan som bifogas mailet, det finns ingen person som läser mail och klickar på länkar, budskapet kommer inte fram utan hamnar i papperskorgen. Det hela uppdagas inte förrän fakturan har förfallit och jag måste skicka en ny faktura med bifogad pdf. Jag kan heller inte hävda att; Jo jag har visst skickat fakturan därför att .... 

4 Det finns ingen logg som visar att mailet verkligen gått iväg bara en notering att mailet gått iväg ett visst datum men inget klockslag.

5 Med er konstiga lösning blir det ett evigt klickande, sparande och kopierande innan jag äntligen får iväg pdf-fakturan. Varför inte bara programmera så att ett nytt mail skapas med mottagaradress, i användarens egna e-postprogram och bifogar en pdf när man klickar på knappen Spara och skicka via e-post?

Foto på Danne

Danne

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går det med arbetet med att ordna det tråden vill ha?
Foto på RasmusA

RasmusA

• 644 poäng 500 badge 2x thumb
Börjar bli rätt irriterande att fakturor inte kommer fram, samt att de kunder som faktiskt mottager mailet inte tycker om att det inte är någon PDF bifogad. Reagerade likadant när jag fick en faktura från en leverantör som använder eEkonomi...

Snälla, fixa?
Foto på CLinde

CLinde

• 68 poäng
Jag saknar denna funktionen av samma anledning som Ulf Stenberg skriver i punkt 3. Hur går arbetet med detta?
Foto på CNystrom

CNystrom

• 2,910 poäng 2k badge 2x thumb
Den här tråden borde slås ihop med flera andra trådar med önskemål och behov av att fakturorna bifogas som pdf, så att det ger en bra bild av hur många det verkligen är som behöver det och som inte kan använda funktionen skicka faktura via mail bara för att den är så dåligt gjord!
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Vill ha!

Kenneth
Foto på RasmusA

RasmusA

Visma: hur går det? Uppenbarligen är denna funktion önskvärd.
Foto på CNystrom

CNystrom

• 2,910 poäng 2k badge 2x thumb
Ni bör gå in och gilla och kommentera i denna tråd också för att driva på om PDF-faktura via mail istället för länk:

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skicka-faktura-med-mail-eekonomi
Foto på SFR

SFR

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
1. när kommer det att gå att bifoga fakturor till maila istället för att kunder ska hitta länken och ladda ner fakturan? byråer såsom PWC faktura hantering som hanterar fakturor åt andra företag accepterar inte länk.
2. när kommer det att gå att bifoga fakturan till egen epost klient så att faktura mailen inte hamnar i kundernas skräppost?
3. när kommer det att gå att bifoga offerter till egen epost klient så att offert mailen inte hamnar i kundernas skräppost?
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Jag skulle ta och titta i denna tråden.

/Victor
Foto på SFR

SFR

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
det står inte när det är klart i tråden du tipsar om?
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Nej det stämmer, däremot får du en förklaring och en målsättning. Det är i den tråden du kommer få svar på de frågor du har. Vill du ha ytterligare komplettering till Sannas svar, skulle jag rekommendera att du ställer frågan till henne i den tråden jag länkade till.
Foto på RasmusA

RasmusA

Kan du se till att hon svarar på frågorna som ställts där då? :)
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Jag skulle tro att de uppdaterar tråden när det finns ny information att dela med sig av.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,674 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Detta har varit en efterfrågad förbättring och som ni har kunnat läsa i tråden tidigare har det länge funnits med på vår TO DO-lista. Nu har jag glädjen att meddela att vi är väldigt nära en lösning! 
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Yes va ni är underbara!
Ständiga överraskningar som kräver beta-blokerare;)

MVH

Kenneth
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,674 poäng 10k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hejsan! 

Har ni testat att mejla fakturor ännu? Om inte så kommer ni få en glad överraskning.
I samband med uppdateringen tidigare imorse ändrade vi så att kundfakturor bifogas som en PDF-fil i mejlet istället för en länk som det var tidigare. 
Foto på RasmusA

RasmusA

Jag har mailat fakturor till mig själv hela morgonen av ren glädjeyra! Nu fattas bara att kunna ändra fakturanummerserie...

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.