Välja om bildtolkning ska användas eller inte - Visma Scanner

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Går det att stänga av bildtolkningsfunktionen i mobilappen på något vis? Den läser nästan alltid in helt fel uppgifter så man får radera all info den läst in innan man skickar in bildunderlagen, vilket resulterar att det tar dubbelt så lång tid att föra in dem
Foto på Fredrik Matspers

Fredrik Matspers

  • 280 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 4
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Jag håller med! Det mesta blir fel och jag får sitta och ändra/radera. Det tar nu mycket längre tid att scanna med appen. En möjlighet att ställa in om tolkning ska ske vore bra.
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Får jag fråga vad ni har för telefoner? Jag har Samsung och tycker att tolkningen fungerar kanon! Den läser nästan alltid in korrekt. Jag har en del kunder som har Iphone och där har inte tolkningen fungerat alls. Kan det vara så att ni har Iphone? Hoppas också att Visma löser det i vilket fall!
Foto på Fredrik Matspers

Fredrik Matspers

  • 280 poäng 250 badge 2x thumb
jag har samsung
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er! 

Det låter inte bra att bildtolkningsfunktionen inte fungerar för er alls eller att den tolkar fel information.

Vi vill självklart kika på vad anledningen är till detta men för att kunna undersöka problemet så behöver jag följande info från er:
- Vilken mobil har ni och vilken version av den har ni? 
- Vilka fält är det som tolkas fel? Läser den in helt felaktiga uppgifter eller lämnas fält blanka? Om den läser in felaktiga uppgifter: Finns dessa uppgifter någonstans på kvittot?

Återkom gärna så kikar vi vidare.

Ha en fin dag!

/Lovisa 
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Lovisa, jag har iphone 7,   iOS 10.3.3
Jag var med och testade appen tidigare och svarade på enkäten, jag mailade också mina synpunkter till Henrik Ninov. Men här kommer några av dessa igen samt lite ytterligare synpunkter:

Den går vääääldigt långsamt, jag har iphone7, och när jag tagit fotot så ska det tolkas länge och väl. Man får sitta och vänta. Och därefter ändra alla fel/ alternativt ändra när de har gått in i eEkonomi. Detta gör att jag varenda gång sitter och önskar att jag kunde stänga av tolkningen.

Många fakturor, t.ex. telia, blir oftast satta till "kvitto" istället för "faktura". Samma sak gäller fakturor från kortutgivare som t.ex. Eurocard. 

Den väljer ofta annan valuta än SEK, trots att fakturan är i SEK och inget annat. Den väljer Euro som valuta så fort företagsnamnet innehåller ordet/bokstäverna "euro".

Den verkar inte klara av att identifiera belopp på fakturan om det finns på ett inbetalningskort längst ner. Belopp blir ofta också felaktiga, OCR-numret kan bli momsbelopp t.ex. men i de flesta fall så identifieras inga belopp alls. 

Det är också vanligt att den inte identifierar leverantören utan läser fältet mottagare, så att mitt eget företag står som leverantör på den scannade informationen, speciellt om vårt företags org.nummer finns med på fakturan, och vips så är vårt eget företag leverantör till oss själva...

Det hade varit fint om appen kunde läsa fakturanummer/ocrnummer, det är oftast det som är jobbigast att skriva - långt och många siffror.

/Karin
Foto på Fredrik Matspers

Fredrik Matspers

  • 280 poäng 250 badge 2x thumb
jag använder samsung s7

den tolkar fort, på bara några sek.
men nästan alla fält är ofta fel ifyllda
oftast hamnar mitt eget namn som leverantörsnamn o mitt organisationsnummer, även momsbelopp o totala beloppet blir ofta fel

Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag vill börja med att tacka dig Karin för din utförliga beskrivning av de problem du upplever :)

Bildtolkningen för fakturor som scannas via Visma Scanner är än så länge ny, den utvecklas hela tiden allt eftersom mer data kommer in. Ju mer data (scannade underlag) som finns desto bättre kommer tolkningsförmågan att bli, funktionen är därmed alltid under utveckling :) 

Gällande frågan "Kan man slå av bildtolkningen?" så är det inget som går att göra i dagsläget. Däremot vill jag lyfta att vi planerar att införa en sådan funktion, det vill säga att du själv ska kunna välja om du vill använda dig av bildtolkning eller inte. Vi återkommer självklart här i tråden när det börjar närma sig.

Ha en fin dag!

/Lovisa 
Foto på NataliaBatista

NataliaBatista

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk inläsning av bildunderlag skapar stora problem! Vill stänga av den fun....

Jag vill helst stänga av funktionen att
programmet läser av bildunderlag automatiskt när man laddar in dem, t.ex. moms från leverantörsfakturor. Har många olika fakturor från olika leverantörer som programmet läser in fel, där nettosumman läses in som moms och sedan går det inte att ändra då raden för Debiterad moms med den felaktiga summan är låst. Jag tvingas radera, göra om, och har flera gånger fått samma resultat vilket slutar med att en faktura tar 30 min att bokföra - orimligt!!
Samt det tar sådan tid för inläsningen och allt krångel med att momsen läses in fel att bokföringen tar minst dubbelt så lång tid som jag skulle önska. Är snart på bristningsgränsen och redo att byta från Visma eEkonomi till annat bokföringsprogram av annat företag då detta är så ineffektivt.
Snälla, ge mig ett sätt att stänga av detta med automatisk inläsning!
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Natalia,


Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden. Ett sätt att komma runt den automatiska avläsningen av bildunderlaget när du kopplar det till en transaktion/verifikation är att du först gör färdigt din leverantörsfaktura eller liknande och bokför det klart för att sedan gå in på verifikationen som har skapats och där kopplar bildunderlaget i efterhand genom att till höger klicka på Kopplade bilder - Koppla bild.


Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 
/Theodor