Biobiljett som lön? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Jag ska arrangera en spökvandring och behöver skådespelare som spelar zombies.
Då detta är en väldigt liten prestation, men jag ändå vill ge lön, tänker jag ge varje skådespelare varsin biobiljett.

En biobiljett kostar 95 kr utan moms.

Hur ska detta bokföras och skattas?
Blir det denna bokföring av löneutbetalningen:
1930 K 66,50 
2710 K 28,50 (30 procent skatteavdrag av 95)
2731 K 29,85 (31,42 procent arbetsgivaravgifter av 95)
7510 D 29,85
7210 D 95 (priset för en biobiljett)

Eller på något annat sätt?
Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 10,156 poäng 10k badge 2x thumb
Hej!

Om det är så att dessa anställda inte har fått annan lön under året så blir det inga sociala avgifter. Du kan betala ut upp till 1000 kr/år per person utan att betala sociala avgifter. Om du betalar ut mer så blir det sociala avgifter från första kronan.

Sen förstår jag inte riktigt din fråga. Ska de få en biobiljett eller 66,50 kr var?

Om jag var dig så skulle jag ge dem 100 kr var för att avrunda det lite och kontera enligt nedan:

K1930   100 kr
D7210   100 kr

Det blir ingen skattedeklaration på detta men du måste lämna kontrolluppgifter.

Mvh
Lovisa
Foto på TiscEk

TiscEk

Hej!
Blir det verkligen K1930?
Jag har ju bokfört inköpet av biobiljetterna i helhet (2462,50 kr). 
Om jag bokför på detta sätt skulle det ju innebära att ytterligare kostnader dras av företaget?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej TiscEk,

När du bokförde inköpet vilket konto använde du mer än 1930?

Har du använt annat konto än 7210 kan du kreditera detta konto och debitera konto 7210 istället, så som Lovisa föreslår ovan

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 10,156 poäng 10k badge 2x thumb
Mitt svar var på din första fråga där du själv skrev konto 1930. Förstår inte helt hur du menar men har du redan kostnadsfört biobiljetterna? Jag förstod det som att det skulle vara lön och då blir det enligt min kontering. Du kan inte både kostnadsföra biobiljetterna och bokföra lön för då blir det dubbelt som du skriver.

Mvh
Lovisa
Foto på TiscEk

TiscEk

Ja jag har redan bokfört inköpet av biljetterna.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Om du redan har bokfört inköpet av biljetterna som en kostnad och du sedan bokför lönerna som en kostnad, så får du dubbla kostnader. Precis som du är inne på så måste du också boka "utbetalningen" av biobiljetterna mot något, du kan inte använda 1930 som motkonto eftersom det inte har gått ut mer pengar från företagskontot. 

Jag är lite osäker på vad reglerna säger om att ge lön i form av en "produkt", eller om det snarare räknas som en gåva? Jag skulle vilja be dig kolla detta med Skatteverket. På skatteverkets hemsida finns information: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.7/1319.html. Dom hjälper dig med vad reglerna säger och kanske kan dom också hjälpa dig med hur det ska bokföras. Kan dom inte det skulle jag rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult. 

Denna tråden kanske också kan hjälpa dig: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/6vjosou0yn9am

Hoppas du får ordning på det! 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.