Boka bort semesterlöneskuld 2920? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Bytte till Visma SPCS jan 2014 och importerade IB ifrån annan SPCS mjukvara.
Det har tydligen hängt med en ingående semesterlöneskuld ifrån tidigare som jag nu vill bli av med. 

Hur gör jag för att boka bort den?

mvh
Foto på frankc

frankc

• 306 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 12,668 poäng 10k badge 2x thumb
Bokat på obs-konto, verkar märkligt!

Men spegelvänd verifikationen, för du ska ju inte ha något belopp på obs-kontot heller!
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,786 poäng 50k badge 2x thumb
debitera konto 2920 så är skulden borta 
motkonto bör vara kredit 7090 Förändring av semesterlöneskuld eller
7290 om den är uppbokad för tjänstemannalöner 

Mikael Pettersson
Foto på frankc

frankc

Att spegelvända verifikationen var min första tanke, men går väl inte då det är Nollsaldo på 2999.
Likaså är det nollsaldo på 7090 och 7290. Hittar inget i transaktionsstatistiken vart saldot på 2999 tagit vägen heller.

mikael pettersson

Det är väl skuldsaldot på 2920 som skall boaks bort eller?

Mikael
Foto på frankc

frankc

Det är korrekt, det är den skulden jag vill bli av med utan resultatpåverkan. Kan inte spåra hur den kommit till förutom vid importen 2014

mikael pettersson

Skulden är antagligen uppbokad med resultatpåverkan, så normalt vänder man konteringen när skulden inte längre finns - t ex om skulden betalas under efterföljande år - och då får du också en omvänd resultatpåverkan som sett över åren tar ut varandra - blir lika med noll.
Om du nu ska boka om utan resultatpåverkan finns risken att denna låneskuld bokförts två gånger i dina räkenskaper:
Första gången när skulden bokas upp och
Andra gången när skulden har betalats, så en fråga hur menar du då?
Ska du boka om mot ett annat konto i balansräkningen istället?

Mikael
Foto på frankc

frankc

Hej, den sista frågan du ställer är ju exakt den jag ställde själv inledningsvis. Jag vill ju ha svar och kan inte besvara den själv:-)

Alltså:
Hur blir jag, utan resultatpåverkan, av med skulden på 2920.
När: Motkonteringen på 2999 försvunnit (kan inte finna transaktionshistorik)

mvh
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej FrankC!

Precis som ni nämner ovan är det allra vanligaste att korrigera genom att spegelvända verifikationen. Men då du inte har ett saldo på 2999 blir detta såklart problematiskt.

Det är svårt att säga hur du ska boka bort den när du du inte finner någon transaktionshistorik på 2999. Någonstans bör detta saldot finnas bortbokat från 2999 eftersom du säger att du har ett noll-saldo där.

Det är ju helt korrekt som Mikael nämner att du bör debitera 2920. 

Har det bokats något på 2999 efter eller före detta som du kan härleda det till? Per vilket datum har du ett nollsaldo på 2999?

I detta fall rekommenderar jag nog ändå att du kontaktar en redovisningskonsult som kan gå genom din bokföring för på så sätt felsöka och härleda var problemet uppstår.

Ha det fint!

Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.