Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka inköp som lager

Hej. Jag har i 14 år bokat alla materialinköp på 4010. Nu skall jag ändra utformning på bolaget och vill därmed börja ha lagervaror.
Hur bokar jag de inköpen/hur gör jag?

Ex: jag köper in trävaror. Bygger ett bord för att sedan sälja det.
Tills nu har jag köpt in trävaror, byggt med dem hos kund och fakturerat dem. Överblivet material har returnerats, alltså inget sparat på lager.

Då tex borden ej kommer säljas pronto så vill jag ej materialinköpet för virket påverkar resultatet, vilket 4010 gör.

 Mvh Andreas

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför dina inköp direkt 
Debet 1410 vid inköpstillfället.
Kreditera 1410 till Debet 4010 med de värden du tar ur lagret för din produktion - eller låt lagervärdet vara om du bara förädlar råvaran - t ex bygger ett bord som inte säljs pronto

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack för snabbt svar.

Med den konteringen så har man dock endast bara ett lager bestående av "summor" (?)
Öskvärt skulle vara att inköpen bokas som tex Träregel 45x95 4m, 10st a'100kr ex moms.

Alltså att ett lager uppdateras både vid inköp samt försäljning.

Eller måste det ske i ett andra skede...

Om det är så att du kör med ADM 500 så kan det vara så att detta program inte kan hantera lager på ett bra sätt.

Du får överväga lägga en slant på uppgradering till ADM 1000 där du har lagerhantering.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver inget program med lagerhantering så länge du håller reda på de underlag - och värden - du bokför 
Debet och Kredit 1410.

Det går lika bra med en egen enkel summering (i excel eller på annat sätt)

Mikael
Davor P1
CHAMPION

Självklart kan man använda excel även till detta.

Om du vill kunna se det på ett ställe och dessutom hålla reda på både råvaror, halvfabrikat och färdiga varor kan det bli lite väl mycket att hålla reda på samt en hel del extra knappande.

Frågan är vilket som i längden är billigast......