Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra om moms - eEkonomi

Hej! Jag är helt ny användare av visma e ekonomi. Har nu kommit så långt att jag ska lämna in min första momsredovisning. Såg en film om hur man skulle göra och tror jag kommer lyckas med att skapa fil och få in uppgifterna till skatteverket. Men sen sa dom något om att man skulle "boka om" momsen, det förstod jag inte riktigt tyvärr. Kan något hjälpa mig att förstå hade jag varit så tacksam. Med vänlig hälsning Åsa
15 SVAR 15
Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka om momsen betyder att vid momdperioden slut nollställa konton för utgående och ingående moms mot ett avräkningskonto - skuld eller fordran -.
Det löser genom att vid periodens slut boka
Debet 2611
Kredit 2641
Och kontera nettot antingen debet 1650 vid fordran eller 2650 kredit vid skuld

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael. Tack snälla för ditt svar, dessvärre hänger jag inte med på hur du menar.

Med vänlig hälsning
Åsa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du öppnar i din bokföring just nu och tittar på din balansräkning, vad ser du då?
Ser du någon summering som kallas tillgångar och. Skulder?
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag skapa en rapport balansräkning ?
Förlåt för alla mina dumma frågor?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det finns inga dumma frågor:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack. Jag har nu skapat en rapport på balansräkning för den momsperiod det gäller. Jag hittar en rad som heter summa eget kapital och skulder.
Fd medlem
Inte tillämpbar



Jag hittade den förklaringen nu oxå, är detta rätt att göra så?
Fd medlem
Inte tillämpbar

De skulder som ör summerade : ser du där några siffror längst till vänster : t ex 2611, 2621, 2641 följda av text t ex utgående moms (25% eller 12%) eller ingående moms?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej tyvärr inga såna siffror.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du verkar ha hittat det du behöver?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag använda mig av det som står på bilden menar du?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sorry
Jag misstolkade bilden du skickade, den visar hur du i ett senare moment ska bokför moms du fått tillbaka eller ska betala - d v s nästa steg.

Finns det ingen text i din balansräkning bland dina skulder och  några siffror i anslutning till text om utgående eller ingående moms?

Mikael

 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, jag gjorde precis som där stod men det kan jag förhoppningsvis radera bort igen...eller?

Nej där finns ingenting sådant.
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Åsa! 

Jag vill rekommendera dig att kika in Checklista - momsredovisning för enskild firma. Checklistan hjälper dig med alla stegen från avstämning till inlämning och betalning. 

Vill lämna ett tips så här i all välmening. Tyvärr så löser inga bokföringsprogram, oavsett moln eller lokalt, hur du skall bokföra saker. Om man nu skall göra sin bokföring själv så bör man först försöka förstå sambandet mellan balans- och resultaträkning. Då blir det lättare att förstå hur saker och ting påverkas av vad man gör. Sedan bör man se till att ha några informationskanaler kring lagstiftning och regler. Endera prenumeration eller någon att ringa eller allra helst bägge. Man bör inte lita blint på det som skrivs på nätet i diverse forum. Inte en här är alltid svaren helt korrekta, eller åtminstone inte helt utfyllda. Det finns diverse grupper på facebook som är rätt skrämmande när det gäller svar, frågor och tips. ... För tänk på att det är ditt ansvar för hur bokföringen sköts. Att man inte kunde eller kände till är ingen ursäkt. Visst är det så att en del tycker att man av just den anledningen skall göra den själv istället för att anlita en redovisningskonsult men en konsult tar även den ansvar och skall ha en ansvarsförsäkring som åtminstone ersätter skador som uppkommer. För vi kan alla göra fel, oavsett auktorisationer och erfarenhet och år i yrket. Bokföring kan kosta pengar hos en konsult men det kan bli ännu dyrare om det blir fel p.g.a att det faktiskt är ett väldigt kvalificerat yrke att bokföring, just på grund av lagar och regler. Lycka till!