Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka om varor från konto 4056 - varukostnad gäller nästa månad

Hej,
Har lagt in en faktura på varuinköp kto 4056 som är kopplat till EU moms - men varukostnaden gäller nästa månad.  Momsen måste ju redovisas då fakturan kommer. Om jag bokar om
4056 till ex 1700 då stämmer inte momsen. Hur gör jag?

mvh
bibi
4 SVAR 4

Är det en förskottsfaktura och som du betalat under den perioden så är det rätt att att du skall redovisa momsen. Har du varken betalat eller fått varorna så får du egentligen inte lyfta moms som påförs och du behöver inte heller redovisa den utgående moms som man påför vid redovisningen av EU-inköp. I skatteverkets broschyr kan man läsa följande: "När du köper varor utan moms från EU-länder inträder skattskyldigheten normalt först när varan levereras. Det innebär att du inte ska redovisa någon moms när du betalar förskott på sådana inköp.
Tidpunkten för redovisning av momsen på dessa inköp är beroende av datum för leverans och säljarens utfärdande av en faktura. Om fakturan utfärdas i eller innan leveransmånaden ska momsen redovisas i leveransmånaden. Även om säljaren dröjer med att utfärda faktura ska momsen senast redovisas i månaden efter leveransen."
Det som är lite märkligt framgår i sista stycket. Har du fått en varuleverans men ingen faktura, och inte heller betalat något, så skall du ändå redovisa detta i månaden efter leveranser. Detta oavsett om du har fakturerings- eller kontantmetoden.... Lycka till.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste du redovisa momsen så kan du boka om den till 1700 efter att du tagit ut månadens momsrapport
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom du inte bör röra konto 4056 med tanke på momsavstämning föreslår jag att du skapar t ex konto 4057 - krediterar det kontot istället ovh debiterar1700 kontot.
Då har du ingen varukostnad (4056-4057) i den månad du registrerat köpet och kan sedan återföra varukostnaden in i rätt månad genom att vända konteringen 4057-1700.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack till er alla!

Har gjort som Mikael föreslog men kommer i fortsättningen redovisa moms i samband med leveransens månad.