Boka sen återbetalning! - Visma Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

adm 2000, version 2017.0

Ringer pga en dubbelbetalning till en leverantör upp dem o får då veta att vi för nästan ett år sedan gjort en felbetalning på 3119:- förutom den jag ringer om, till dem som de också nu betalar tillbaka!

Rätt boka K1930 mot obskonto o tillbaka nu, ett år sedan på datumet vi får igen pengarna, går ju inte boka 27/5-16?!

Med vänlig hälsning o Stort Tack på förhand!

Foto på Towe

Towe

• 2,010 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,346 poäng 10k badge 2x thumb
Betalningen 2016 måste ju redan vara bokförd på något sätt, annars hade du haft en differens mellan bokföringen och kontoutdraget. Börja med att titta på hur den bokfördes, kontona du bokförde i debet då bokför du i kredit nu och totalbeloppet på 1930 i debet.
Foto på Towe

Towe

Hej!

Hittade den rätta fakturan som de 3119:- gällde o betald rätt i juni. Vet ej hur detta kunde ske men alltså även betalt 3119:- till annan leverantör o aldrig skulle betalats! Rätt bokföra tillbaka 1930 D mot 4010 o 2641 på K när de återbetalas på ett verifikat?

Difar tyvärr jämt o vet inte om denna är med nu, revisorn avskrev en mindre summa än denna för 2016 o bosklut så jag bokar inget ut alls som vart fel utbetalt?

Med vänlig hälsning

(Redigerad)
Foto på Towe

Towe

Tar gärna mer hjälp tack!:-) Blir det fel om man nollar allt bokar in o ut 1930 mot 4010 o moms, blir dif annars om jag bara bokar in de 3119:- nu?

Med vänlig hälsning

Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Towe!

Du behöver kontrollera hur den felaktiga betalningen är bokförd. Är den bokförd som 2440/1930 så är det dessa konton du ska kreditera. 

Konto 4010 och 2641 ska du inte kreditera nu om du inte har bokfört den felaktiga betalningen på dessa konton. För annars minskar du dessa konton felaktigt. 

Om det är revisorn som bokfört denna felaktiga betalningen vid bokslutet, så bör du kontrollera med revisorn hur du ska bokföra detta nu. 

//Linnea
Foto på Towe

Towe

Ok, ja de är bokförda på 4010 o ing moms, så jag gör verifikat på det för de felaktiga dubbla betalningar (o inte utan moms på Obs som annars.)

Tusen Tack!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.