Bokat en delbetalning av kundfaktura på fel datum och journalfört så att kundfordringar ej stämmer med bokföringen - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har bokat en delbet på en kundfaktura och journalfört detta på 2015 fast det skulle vara 2016. Konsekvensen blev att när jag skulle göra avstämningar så stämde inte utskriften "Kundfordringar" med Balansrapportens siffror. Hur kan jag rätta till detta? Försökte ta bort delbetalningen som felaktigt råkat hamna per 20151231 men detta gick ju givetvis inte på grund av att den var journalförd.
Foto på Anna

Anna

• 70 poäng
  • Frustrerad

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Johanna Åberg

Johanna Åberg, Champion

• 3,100 poäng 3k badge 2x thumb
Jag hade nog valt att stryka delbetalningens verifikation på december och boka den manuellt på rätt datum. Då bör det stämma sen.
(Redigerad)
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anna!

Du kan göra som Johanna skriver ovan men jag hade rekommenderat dig att skapa en kreditfaktura där du gör samma "fel". Gör en betalning på krediten och på det resterande belopp på debetfakturan så att de tar ut varandra. Sedan skapar du en ny debetfaktura där du gör en delbetalning på rätt datum

/Elin 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.