Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför enligt kontantmetoden - eEkonomi

Nystartad enskild firma. Bokför enligt kontantmetoden. Samlar därför fakturor i en pärm tills betalningstillfället. Köpt Visma eEkonomi för att detta skulle vara enkelt. Har jag rätt när jag uppfattat programmet som om det bygger främst på Faktureringsmetoden? Hur gör jag enklast när jag har kontantmetoden för in och utbetalningar?
7 SVAR 7
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan bokföra både enligt kontantmetoden och faktureringsmetoden i eEkonomi. Detta ser du under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på nuvarande år och välj Redigera, så ser du vilken metod som är ibockad. 

Om du har kontantmetoden så kan du lägga in dina fakturor under inköpsfliken. Dessa får inget verifikationsnummer, i enlighet med kontantmetoden, men du får en schysst överblick på dina leverantörsfakturor. Det blir också enkelt att matcha utbetalningarna i Kassa och bankhändelser mot de fakturor du har lagt in. 

Du behöver dock inte lägga in fakturorna under Inköp om du inte vill, också i enlighet med kontantmetoden. Det räcker alltså med att du bokför in- och utbetalningar via Kassa och bankhändelser. Du får då matcha och kontera händelserna själv eftersom du då inte har en faktura att matcha mot.

Här finns en genomgång av systemet som jag kan rekommendera.

Ha det fint!

Moa
elsie_1
MEDLEM

hur gör man det? Kan du skriva de olika moment och vilken konto krävs tack? Jag har betalde fakturor från 2017 som ska  matchas i min nystartat Visma :-)... em.. hjälp!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Elsie, 


Om du har fakturor som är betalda under 2017 som du ska registrera i eEkonomi i efterhand så behöver du inte skapa upp en leverantörsfaktura på det under Inköp - leverantörsfakturor. Du kan istället gå till Kassa- och bankhändelser och där välja vilket Konto som betalningen har skett från. Du får då skapa upp en utbetalning som avser betalningen av leverantörsfakturan, genom att välja "ny kassa-/bankhändelse", skriva in belopp samt datum. Om du klickar på Matcha så skulle du sedan kunna välja Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp. Här får du välja vilka bokföringskonton som ska påverkas av denna utbetalningen samt lägga till en beskrivning för att kunna bokföra 


Hoppas förklaringen var till hjälp, hör gärna av dig om det är något mer du undrar över. 
/Theodor 
elsie_1
MEDLEM

tack Theodor! Nu har jag en till problem... Behövde starta om, och då förlorade jag min första faktura i Visma och min första för 2018. Själva fakturan var betald lite sent, men jag byr mig int om detta. Jag vill på något sätt återskapa denna faktura, Hur gör jag? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elsie,

Om du har gjort en omstart i eEkonomi och inte har några verifikationer kvar så kan du skapa om fakturan eller enbart betalningen på nytt. Du kan alltså som Theodor beskriver antingen lägga upp fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor Ny leverantörsfaktura. Om du har betalda fakturor som du ska registrera i efterhand så kan du följa de steg som Theodor beskriver genom att gå in under Kassa- och bankhändelser för att registrera utbetalningen av leverantörsfakturan.

Hoppas det blir lite klarare för dig, om du har fler funderingar så får du gärna återkomma!

/Fanny
elsie_1
MEDLEM

Hej Fanny, /Theodore
Nu vet jag varför den har inte riktigt klarnat för mig.. Det är min svenska!
 När jag skrev < Jag har betalde fakturor från 2017 som ska matchas i min nystartat Visma.. > menade jag att jag har  fakturor för "min tid"  som jag skickade till kunden , och de var betald/ pengar insatt på företagskonto  2017 innan jag startade med Visma 2018 .
 Dessa önskar jag veta hur man matcha.
 
Sedan har jag tre faktura från Dec 2017 som inte var betald till mig förrän januari 2018. Det verkar krångligt ... hur gör jag?

Den här forum  är fantastiskt!  Ni är så hjälpsamma! 🙂 

mvh elsie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Elsie,

Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar. Vilket datum är fakturorna på? Vilket datum fick du in betalningen? Har du skapat fakturan i ditt program eller är det helt tomt? I så fall, hur ser fakturan ut (datum, obetald, betald etc)? 

Du behöver inte, som både jag och Theodor har nämnt tidigare, skapa fakturan om betalningen redan har skett. Då kan du istället gå in under Kassa- och bankhändelser för att i en och samma händelse registrera både betalningen och de andra konton som ska användas. Om du först vill skapa fakturan och sedan registrera betalningen går det också bra att göra. Tänk då på att välja rätt datum på samtliga händelser.

Återkoppla gärna i tråden lite mer hur du menar så kan vi kika vidare på det!
/Fanny