Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför försäljning av inventarie

Vi har sålt en maskin för 450 ́(360 ́+ moms 90 ́). Den har köpts för 500 ́och skrivits av med 100 ́. Alltså en förlust med 40 ́. Vi bytte redovisningsprogram under 2015 och matade in alla inventarierna i inventarieförteckningen i efterhand, vilket kan innebära problem? Maskinen finns dock noterad i förteckningen med 400'som kvarvarande värde. Vid försäljningen skrev jag av misstag ut en vanlig kundfaktura och 360 ́ blev redovisad som varuförsäljning. Har ringt och frågat hur jag ska rätta detta i bokföringen samt vilka åtgärder som behöver man göra i inventarieförteckningen. 
Fick mailsvar från er med denna instruktion:

"Bokför försäljning av inventarie:

När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien. Du bokför du försäljningen av inventarien enligt nedan:

 

Steg 1. Registrera försäljningen

  1. Välj Ny verifikation.
  1. Välj konto 1510 Kundfordringar och bokför hela
    försäljningsbeloppet i debet.
  1. Välj konto 2611 Utgående moms på försäljning inom
    Sverige och bokför den utgående momsen i kredit.
  1. Välj konto, beroende på om du gjorde en vinst
    eller förlust vid försäljningen, och bokför vinsten/förlusten i kredit. Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en förlust.
  1. Välj Bokför."
 

Summan på debet sidan blir enligt ovanstående 450'. Summan på kreditsidan blir då 90 ́+ 40 ́= 130 ́ ? Verkar inte utgöra fullständig förklaring för försäljningstransaktionen?

Dessutom tycker jag att förlusten borde hamna på debetsidan, för att belasta resultatet?

Hur ska jag bokföra förlustaffären, rätta den felaktiga kundfakturan samt göra rätta åtgärder i inventarieförteckningen, och framför allt, i vilken ordning? 

 

Mvh//Stefan&Lisa

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240222

22 SVAR 22
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag är inte insatt i programmet, men vill ändå göra ett litet bokföringsinlägg, eftersom du inte fått hjälp än.

Din totala kontering borde bli:

D1510 450 000

K2610  90 000

K1220 500 000  (eller annat inventariekonto maskinen ligger på)

D1229 100 000 (eller annat konto maskinen är avskriven på

D7970   40 000 (alltså mycket riktigt förlust i debet) 

Kanske kan någon annan hjälpa till med programbiten.

//Tina

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du går in under Bokföring - Inventarier kan du markera inventariet och välja Åtgärder - Sälj inventarie.

Du får då ett meddelande: 
Inventarien tas nu bort från din inventarielista. För att din försäljning, momsredovisning och resultat ska bli korrekt, måste du komplettera med en manuell verifikation där du bokför försäljningen av inventarien.

Verifikationen som skapas automatiskt bokförs som en bruttokontering, och lägger alltså hela restvärdet på förlustkonto. 

Därefter får du skapa en verifikation som redovisar själva försäljningen.

Men jag blir lite fundersam eftersom man anger ett försäljningspris, som jag inte kan se påverkar något. Jag kikar på detta och återkommer när jag vet mer!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hallå Tina och Anna,
Tack för ert engagemang.
Jag hoppas att du Anna kan återkomma innan momsdeklarationen ska lämnas i juli.
Vi förstår inte varför programmet väljer att lägga hela det kvarvarande värdet 400 ́ som en förlust som sedan måste korrigeras manuellt, genom att bokföra försäljningspriset 360 ́på ett intäktskonto.
Är det så vi ska göra och i så fall vilket konto?
Tacksam för besked // Stefan&Lisa
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har kollat och det finns egentligen inte någon anledning till varför du anger ett försäljningsbelopp när du registrerar försäljningen.

Programmet redovisar hela restbeloppet som en förlust om förlust har uppstått.
Alltså inventariekontot minskas med hela beloppet, även avskrivningskontot och resten på 7970.

Om det sen har skett en momspliktig försäljning så får detta registreras som en egen verifikation:
30xx
26xx
1510/19xx

Så verifikationen i Tinas exempel delas på två.

Varken 3970 eller 7970 har någon momskod och redovisas inte som standard på momsdeklarationen. Det är först verifikationen som redovisar försäljningen som påverkar momsen.

Jag ska också se till att någon kikar på instruktionen och hanteringen, för det känns inte som det smidigaste sättet och inte den tydligaste förklaringen heller. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur ska jag kontera försäljning av inventarier som jag dessutom ska ha momsen med....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra försäljning av inventarier med faktura - eEkonomi.

Hej 
Vi sålde en inventarie (Maskiner och andra tekniska anläggningar) med kundfaktura.
Fakturan såg ut så här: 
K 3051 - Försäljn varor 25%
K 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige
D 1510 - Kundfordringar

Efter att fakturan betaldes bokfördes den som inbetalning av kundfaktura
och inventariet bokfördes som såld  (Åtgärder - Sälj inventarie -> Ange försäljningspriset exkl. moms-> Välj Bokför)
Inventariet såldes med vinst. 

Nu undrar vi om vi gjorde helt rätt med tanke på:
"För att momsredovisning och resultat ska bli korrekt i samband med försäljningen av inventarien, måste du komplettera med en manuell verifikation"

Måste vi göra en manuell verifikation också, eller hur gör vi? 

Tacksamma för all hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har samma fråga som typo här ovan.

Jag köpte en maskin för 180.000 ex moms och sålde den för 200.000 ex moms.
Köpet är bokfört under 1244 - Arbetsmaskiner. 

Försäljningen bokförde jag som;

3051 - Försäljn varor 25% sv. Kredit: 200.000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. Kredit: 50.000

Märkte direkt att det vart fel såklart när jag såg att hela summan hamnade på resultatet.

Jag la då till maskinen som inventarie med värde 180.000:- och markerade den som såld. Då fick jag en bokföringspost som ser ut såhär:

1210 - Maskiner och andra tekniska anläggningar  Kredit: 180.000
3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier  Debet: 180.000

Och resultatet för företaget minskar igen. Men jag förstår att det inte är korrekt ändå.

Hur ska jag korrigera detta?

/Erik
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Erik! 

Jag hoppas att du kan hitta svar om hur du ska bokföra försäljningen i någon av följande trådar: 
Försäljning av inventarie - eEkonomi
Bokföra försäljning av inventarie med vinst - eEkonomi 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

vi har haft firmabil på avbetalning och inte kunnat betala slutbetalningen. Därför har bilen sålts tillbaka till försäljaren vi köpte den av, pengarna till slutbetalningen gick från honom direkt till finansföretaget vi hade avbetalningarna hos. Resterande summa gick till vårt företagskonto. Nu sitter jag här med alla papper och funderar hur jag bäst ska bokföra. Någon som har några tips? Använder Visma Eekonomi.

Hej! 

För att få bästa svar utav mig eller en annan användare så hade det varit fint med lite mer information. Jag funderade på de avbetalningar ni gjort hittills på bilen, finns det ett bokfört lån för detta eller hur ser det ut där? Har ni fått göra avbetalning varje månad?
Gällande bilen, hade ni lagt in detta som ett köp av inventarie eller har ni bokfört själva köpet något tidigare? I så fall. hur lade ni upp det köpet? 

Återkom gärna så tar vi en titt på det igen! 🙂
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

lånet för bilen finns bokfört som långfristig skuld och avbetalningar har gjorts varje månad. Bilen är bokförd som inventarie och avskrivningar har gjorts, den är inte helt avskriven ännu.

Mvh Martina

Fd medlem
Inte tillämpbar

ingen mer hjälp att få eller??

Hej, frågan är inte helt lätt att svara på, då det beror lite på hur den är bokförd vid köpet, hur ni har avskrivit värdet och eventuell förskottsbetalning mm.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår att det är komplicerat att svara exakt, men det jag behöver störst hjälp med är hur jag ska göra med själva försäljningen.
Jag står med ett restvärde på cirka 133 000 SEK, bilen såldes för totalt 356 250 SEK där 285 390 avgår som lösenskuld till banken och 70 860 SEK skickas till vårt företag. Hur gör jag med detta i Visma eEkonomi - jag måste få bort bilen från inventarierna genom att sälja den, men vilken summa anger jag som försäljningssumma så att det blir rätt siffror sedan i bokföringen med vinst/förlust?

Hej Martina, 

Jag tänker att du i Visma eEkonomi anger den försäljningssumma som bilen faktiskt såldes för, dvs 356 250 SEK. Detta ska registreras som en vinst på inventariet. Skulle vilja ha svar på ett par följdfrågor innan bara så ska vi säkert kunna hjälpa dig med en bra lösning i programmet också. 

 

Det som avser betalningen till banken, har du ett bokfört lån för detta bokfört idag?

Hur är detta bokfört? 
Gjordes det en överföring för skulden till banken? 

Återkom gärna! 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My, tack för svar!
När bilen köptes in bokfördes lånet som långfristig skuld konto 2350. Avbetalningarna bokfördes då på samma konto debet. Sista betalningen som skulle gjorts men genomfördes genom försäljning av bilen ligger som obetald faktura då med D 2350, K 2440.

Betalningen till banken gick direkt från företaget som sålde bilen åt oss dvs. vi har inte haft pengarna på vårt konto, dit kom endas de resterande 70 860 SEK som är den verkliga vinsten från försäljningen.

 

Hej @Fd medlem

Så bra att du återkom, jag har kikat på detta i eEkonomi och hittat en lösning. Eftersom din skuld och då en del av det totala försäljningsbeloppet inte sattes in på ditt företagskonto alls blir det en lite annan hantering. Jag punkterar upp nedan för att göra det så enkelt som möjligt. 

1. Börja med att bokföra försäljningen på bilen enligt vår första och andra punkt i det skrivna hjälpdokument Bokföra försäljning av inventarie. Försäljningen blir då följande
1510 D 356 250 
2611 K Eventuell moms
3970/7970 K Vinst/ förlust 

 

Glöm inte att registrera inventarien som såld, det står också hur du gör via länken ovan. Hela försäljningsbeloppet registreras här. 

 

2. Registrera betalningen, även här kan du gå via vårt skrivna hjälpdokument ovan. Kika på punkten Registrera betalning och registrera det belopp du fått in på företagskontot. Bokföringen för betalningen blir då följande
1930 D 70 860 
1510 K 70 860 

3. Om jag har förstått det rätt har du en leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor skapad där skulden till banken är bokförd, detta belopp på skulden bör nu vara samma belopp du har kvar att stämma av på 1510. Tänker eftersom hela försäljningsbeloppet registrerades på kontot via min första punkt och endast 70 860 av dessa har bokats bort från den summan. Därmed kan du kvitta fodringen och skulden mot varandra. I vårt foruminlägg Kvitta kundfaktura mot leverantörsfaktura i eEkonomi kan du se hur du gör detta, skillnaden för dig blir att du inte hämtar upp en faktura på konto 1510 då försäljningen registrerades som en manuell verifikation och inte som en kundfaktura. Leverantörsfakturan du registrerat kan du däremot hämta när du lägger in konto 2440 så den bokas bort som obetald i listan. 

Är något oklart så får du hojta, då tar vi det en vända till! 🙂 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @My Janhall ,

 

Tack för hjälpen! 

Jag har fastnat lite redan i början på att verifikationen jag skapar manuellt ska jag använda konto för vinst 3970, men när jag bokför sedan via Inventarier så hamnar vinsten på 3973. Där har det blivit lite tokigt?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår jag rätt att när jag bokför försäljningen så får jag in:

1510 D 356 250 SEK

3973 K 70 860 SEK ?? - här blir det väll problem med att bokföra då 285 390 SEK finns kvar, ska jag då som vinst registrera hela försäljningsbeloppet 356 250 SEK?

ingen moms på försäljningen

 

Hur är det med datumen, försäljningen via åtgärder för inventarier hamnade på 23/4 då jag gjorde åtgärden, bilen såldes dock 20/1. Vilket datum anger jag när jag gör den manuella verifikationen?

Hej @Fd medlem

Jag ser att den skrivna hjälpen föreslår konto 3970 för den manuella verifikationen, vi kommer se över det. Jag tänker att du kan bokföra vinsten mot konto 3973.

 

Försäljningsdatumet på både den manuella verifikationen och den som skapas automatiskt bör vara det datum försäljningen faktiskt skett. Därför vill jag att du börjar med att korrigera den verifikationen som skapats den 23/4 så bokningen blir korrekt. Gå till Bokföring - Verifikationer - skapa en Ny verifikation. Skapa verifikationen på samma datum som den du gjort via åtgärder för inventariet (23/4) men tvärtom i debet/kredit, då nollas dessa verifikationer mot varandra så saldona blir noll igen. Skapa sedan en ny verifikation, också likadan som den som tidigare skapats via åtgärder för inventariet men med korrekt försäljningsdatum. 

Försäljningen som du bokför manuellt ska bokföras med den totala försäljningssumman på 356 250 kr. Det du faktiskt fått in på kontot och lånet kommer korrigeras i steg 2 och 3 som jag beskrivit ovan. 🙂 

 

/My