Bokför inköp av mobiltelefon på avbetalning med abonnemang -eEkonomi

  • 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp, letade massor på forumet men hittade inget som kan hjälpa mig.

den 2017-10-09 köpte jag en mobiltelefon till företaget + abonnemang, mobilen kostade 8880 kr.
den 2017-11-05 fick jag första fakturan och här börjar alla frågor:

Totalsumma på första faktura är 664,65
      *Uppläggningsavgift för delbetalning     250
      *Tilläg för pappersfaktura                        35
      *Delbetalning av mobilen                       370
      *Fast Pris abonnemang                                 9,65

Jag Betalade bara 415 kr på den fakturan, jag pratade med dem och fick inte betala
Uppläggningsavgift för delbetalning 250 kr

Hur gör jag nu om fakturan och det betalade summan inte stämmer, blir det nåt problem om man bokför det som man betalade men fakturan har en annorlunda summa?

Hur gör jag för att bokföra mobiltelefonen och abonnemanget?
Bokför man separat mobilen och abonnemanget?
skulle ni beskriva med konto nummer och allt :) hur man bokför detta?

Månaden efter fick jag en till faktura på 8569,80 den 2017-12-05
        *Fast Pris abonnemang                                 59,80
        *Slut räkning på mobiltelefonen                     8510       
 
  Jag pratade med dem igen och fick fakturan ner till 8500

Blir det problem med en till fakturan där summan inte stämmer med den betald summan?
hur bokför jag slutfakturan?
fakturan förfallodag var den 2017-12-28 och betalades den 2018-01-02 men fick inget påminnelseavi, blir det nåt att den blev betald 2018 men tillhör 2017?, måste jag göra nåt i programmet eller sköter den automatisk?

Tack i förhand.
Foto på JP

JP

  • 920 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 72,090 poäng 50k badge 2x thumb
Om du inte får nytt underlag från leverantören ändrar du på det underlag du har och bokför efter det eftersom det inte rör sig om väsentligt belopp.

Förslag till kontering
 
Vid inköp

Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440  8880 kr

Vid delbetalningbetalning
Debet 2440, 370 kr
Debet 6212,   45 kr
Kredit  1930  415 kr

Vid slutbetalning

Debet 2440  8510 kr
Kredit  5410      10 kr
Kredit  1930  8500 kr


Mikael     
Foto på JP

JP

  • 920 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Mikael, tack för hjälpen, snäll av dig.
Jag undrar lite saker,

vid inköp betalade jag inget (när jag fik telefonen) ska jag ändå bokföra den delen?

Vid inköp

Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440  8880 kr


Vid delbetalning

Debet 6212,   45 kr

Bokför man kostnader för abonnemanget och Tillägg för pappersfaktura i samma summa?


Vid slutbetalning

Debet 2440  8510 kr
Kredit  5410      10 kr
Kredit  1930  8500 kr

Jag betalade bara 8500 kr, ska jag ändå bokföra 8510 kr och 10 kr på konto 5410 ?

Tack för hjälpen MIkael.
(Redigerad)
Foto på JP

JP

  • 920 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Mikael, jag undrar om du verkligen menade när du skrev:

Vid delbetalning
Debet 2440, 370 kr
Debet 6212,   45 kr
Kredit  1930  415 kr

när jag ska lägga in fakturan programmet låter inte ändra konto 2440 till debet, det blir automatisk kredit.

Blir det samma vid slutbetalning

Vid slutbetalning

Debet 2440  8510 kr
Kredit  5410      10 kr
Kredit  1930  8500 kr


jag tänkte lägga in fakturan men visst är det ok att skriva att fakturan är för 415 kr istället för 665 kr som det står på fakturan. hoppas du fattar vad jag menar.

tänkte fråga om moms? visst ska man bokföra det med på avbetalning och slutfakturan bara?

Sitter fast med detta innan kan gå vidare till deklarationen, uppskattar om nån kan svara snabb.

tack igen.

'
(Redigerad)
Foto på JP

JP

  • 920 poäng 500 badge 2x thumb
Jag bokförde den första delen som du beskrev:

Vid inköp

Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440  8880 kr

undrar om man ska lägga momsen har med?
eller bokföra som du visar.
Nu är det redan bokför utan moms? blir det fel? hur kan man fixa detta (om det är fel)

:0
Foto på JP

JP

  • 920 poäng 500 badge 2x thumb
Jag bokförde den första delen som du beskrev:

Vid inköp

Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440  8880 kr

undrar om man ska lägga momsen har med?
eller bokföra som du visar.
Nu är det redan bokför utan moms? blir det fel? hur kan man fixa detta (om det är fel)

:0 tack igen