Bokför preliminär skatt i eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har enskild firma
och har betalat in preliminärskatten genom mitt bank-företagskonto.

Så hur bokför jag?
Skriv i resterande är ni snälla? 

Klistrar in bankhändelsen i programmet genom kassa och bankhändelser.
Matcha beloppet mot -> övrig uttag -> inbetalning av f skatt eller ska ja göra egen kontering?

Sen när jag har kommit in och får fylla i konton.
 1930 - företagskonto   1855 sek kredit
 2012 -  1855 debet
 Ska jag göra någon speciell bokföring, för det räknas väl som eget uttag eller?

Mvh en förvirrad tjej i bokförings röran.
Foto på Emsha

Emsha

• 1,342 poäng 1k badge 2x thumb
  • bekymrad.

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Det går fint att använda bokföringsförslaget Betalning av F-skatt för att bokföra det inbetalda beloppet.
Foto på Emsha

Emsha

Ok tack. Men hur bokför jag det om jag skulle välja att betala in preliminärskatten med mitt privata bankkonto ist för företagskontot? 
Ska det bokföras? Och hur gör man det då med konto-planen?
Mvh 
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Då byter du 1930 mot 2018 i ditt konteringsförslag och gör en manuell verifikation istället.
Foto på Emsha

Emsha

Gör jag en manuell verifikation genom...
Verifikation ---> manuell verifikation. och bokför, behöver jag inte matcha det mot något då? mvh 
(Redigerad)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Nej, vid manuell verifikation krävs ingen matchning. Du skapa den under Bokföring - Verifikationer.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Jag kollade med Skatteverket och de säger att det bara är momsen som man måste bokföra för enskild firma. Betalning av prel-skatt och slutgiltig skatt kan man göra med sitt privata konto och då behöver man inte bokföra det.
Foto på Jesper Nilsson

Jesper Nilsson

• 770 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Per!

Har precis deklarerat och använt skatteverkets "skatteuträkning" som genererade ett belopp som jag nu ska betala. Har inte betalat någon preliminärskatt under året.

Gäller konto 2012 även till att bokföra årets skatt eller enbart till löpande betalning av F-skatt? Om inte, vilket konto ska jag använda istället?
Med vänlig hälsning,
Jesper
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,880 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Jesper!

Det funkar bra att använda konto 2012 eller till exempel konto 2013 om du använder firmans pengar för att betala skatten.

/Anna
Foto på Jesper Nilsson

Jesper Nilsson

• 770 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna och tack för ditt svar!

Jag kom på en följdfråga. 

När jag gör ett privat uttag i firman för jag alltid över samma belopp till ett 1940 konto som jag döpt till "skattekonto". Dvs, gör jag ett privat uttag på 1000 kr överför jag också 1000 kr till skattekontot. 

Med pengarna från skattekontot avser jag sedan betala min skatt. 

Låt säg att jag vid deklarationen, enligt skatteverkets skatteuträkning, ska betala 1000 kr i skatt. Om jag nu konterar konto 2012 eller 2013 för denna betalning, tas detta upp som en kostnad eller hur påverkar det mitt resultat? 

Gör jag på rätt sätt eller brukar man göra på något annat sätt för att lägga undan och betala pengar till skatten? 

Med vänlig hälsning,
Jesper
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,880 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Jesper!

Konto 20xx påverkar inte firmans resultat.

Gällande hur man brukar göra är jag kanske inte rätt person att fråga, men det är vanligt att man betalar F-skatt (preliminärskatt) för firman som betalas in varje månad. Som en förskottsbetalning av skatten som den slutliga skatten sen kvittas mot.

/Anna
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,512 poäng 2k badge 2x thumb
Väcker gammal tråd till liv, den förvirrar mig.

Anna, hur menar du med ...
Det funkar bra att använda konto 2012 eller till exempel konto 2013 om du använder firmans pengar för att betala skatten.
Så om jag använder 1930 (firmans bankkonto), när ska jag använda 2012 respektive 2013?

(Nykomling. Första inlägget. Har läst under några veckor däremot.)

Förvirrad.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,498 poäng 10k badge 2x thumb
Hej hej! 

Om du använder firmans pengar för att betala skatten så ska du använda både 1930 och 2012 eftersom du ska flytta pengarna från företagskontot till skattekontot.
Foto på M Risberg

M Risberg

Ok, så inte 2013 som Anna nämnde?
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,498 poäng 10k badge 2x thumb
Nej det behöver du inte använda :) 
Foto på M Risberg

M Risberg

Tack.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.