Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra 50% av mobilräkning på AB

Hej,
Jag har varje månad en mobilräkning på 200 kr som jag betalar privat då abonnemanget står på mig som privatperson. Jag använder min privata mobil i företaget då det är opraktiskt med två telefoner.

Jag undrar om jag får dra av 50% av mobilräkningen i mitt Aktiebolag? Är anställd och ensamägare i bolaget.

Hur bokför jag i så fall en sådan speciell transaktion? Hur fungerar det rent praktiskt då jag betalar den privat, gör bolaget en utbetalning på halva beloppet till privata kontot?

Ha en trevlig helg!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rent praktiskt så är det bättre företaget betalar dig halva till privatkontot, än om abonnemanget står på AB och du ska bokföra privat del.  Som underlag bör du kunna lägga kopia på fakturan.
Och ja, SKV godkänner denna typ av upplägg. Kan dock inte garantera att de går med på just 50%, de är lite snåla med sånt här. Ring och kolla för säkerhetsskull.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det är dessutom noterbart att momsen på denna typ av hantering inte är avdragsgill i bolaget.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör man tvärtom (dvs AB strå för abonnemang) är momsen avdragsgill. Men å andra sidan har du ett "eget uttag" som inte är så bra... "Hur man än vänder sig..." 😛