Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Adobe Creative Cloud

Jag betalar ett månadsbelopp för Adobe Creative Cloud och hade tänkt bokföra det som programvara. Jag har också bankkoppling där ni vill veta kontonummer osv. Problemet är att jag inte vet vart dessa pengar betalas. Pengarna dras automatiskt varje månad men det står ingen kontoinformation på faktuan som medföljer. Jag får inte heller någon information om detta från min bank. Jag vet inte ens om betalningen är att betrakta som inhemsk eller internationell. Adobe har ju ett försäljningskontor i Sverige men jag vet inte om företaget delar upp inkomsterna per land eller om allt hamnar i Irland på direkten.

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan ju ringa till Adobe här i Sverige och fråga hur man ska gå till väga som svensk företagare, när betalningen ligger på autogiro från Irland. Tala om att du behöver verifiera dina betalningar i och med att det inte handlar om privatköp. Du kan ju inte direkt vara en unik kund i sammanhanget utan de måste ju rimligen ha hört det här förut. De har ju varit med i branschen ett tag...

//L

hej!
Jag tror att du betalar det hela via ett kreditkort. Det kortet registrerade du när du gjorde din beställning. Därifrån dras pengarna. Sedan kan du pengarna komma att dras från den som innehar kortet. När jag vet det så kan jag hjälpa till att kontera det hela. Det handlar om eu-moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är via betalkort, annars hade jag haft bankuppgifterna. Moms (VAT) är 0 kr. Det här är ju någonting som jag kommer att betala varje månad så det vore bra att formulera det som en leverantörsfaktura i bokföringssystemet men då måst jag nog höra av mig till Adobe först för att få ut alla uppgifter

Är det företagets betalkort och hur betalar du det. Du kan logga in på Adobe och plocka fram fakturan där eller så lägger du en automatkontering varje månad. Jag hjälper dig med det om du vill. Vilket konto använder du för betalkortet? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är omvänd momsskyldighet på förvärv inom EU.
Förslag på hur du kan göra för beloppet som avser Adobe.
Debet 4646  420 kr(som jag antar att tjänsten kostar)
Debet 2645 105 kr
Kredit 2614 105 kr

Kredit 2440 (om det är en faktura på kreditkortet) 420 kr
annars 
Kredit 1930 (om kredit är kopplad till konto) 420 kr

Antar att du får en faktura från Adobe via mail.
Får du en faktura på kreditkortet i så fall kan du häfta ihop den med din Adobe faktura.

Gör som Johan skriver så blir det rätt. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förutom att jag inte kan kontera det. 

Okej, vi tar det en gång till. Jag kan inte lägga in det här eftersom jag inte kan lägga in företaget som en leverantör. Jag har inget bankkontonummer, inget IBAN eller BIC, något av detta måste anges för att skapa en leverantör. 

Ska jag strunta i detta och lägga in det som en övrig bankhändelse istället? Lite bökigt eftersom det som sagt är varje månad. 

Vad gäller moms så stämmer inte era råd . Har nu pratat med Adobe och då kunden anger sin VAT-information vid skapandet av kontot så sker transkationerna därefter utan skattepåslag. 

Hej Spenat!
Du behöver inte betala någon moms till Adobe. Men måste redovisa den i din momsredovisning. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida. Beträffande hur du löser denna levernatörsfaktura i visma eekonomi är jag osäker på. Men jag hade valt att registrera en manuell verifikation varje månad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Du behöver förklara vad det är du ska "lägga in".
Får du inte Adobe-licens som en post på din faktura för betalkortet och betalar till din kortleverantör?
Då är det betalkortets utgivare du lägger in som leverantör.
Och när du konterar den fakturan så bokför du det likt ovan.
Eller betalar du direkt till Adobe med autogiro från ditt bankkonto?
I så fall måste du ha tecknat ett Autogiro-medgivande eller motsvarande och där bör de uppgifter framgå som du är ute efter.
Alternativt om du loggar in på din internetbank och klickar upp transaktionen till Adobe och utifrån det kan få fram uppgifterna.
Detta givet att det är en direkt-transaktion från ditt konto till Adobe.

Men, jag har som sagt uppfattat att du betalar via ditt betal/kredikort.
Då räcker det att ha dem upplagda som leverantör.
Förmodar att du betalar andra omkostnader med ditt betalkort också.
Hur bokför du dessa?

Det stämmer att Adobe inte lägger på någon VAT när du som näringsidkare uppgett ditt svenska momsregnummer (orgnummer fast SE i början och 01 på slutet).
Det är detta som är omvänd redovisningsskyldighet av moms inom EU.
Därför ska du kontera momsen som ovan. (med reservation för att det avser Adobe-licens för 420 kr. Du får själv beräkna vad det blir för din licens, lägga på och dra av momsbeloppet. För denna typ av tjänst är det 25% moms, precis som om du hade köpt den i Sverige.
Det blir ett nollsumme-spel men beloppen kommer med i din momsredovisning så att skatteverket blir nöjda.

Hej Spenat!
Har tittat på mitt Adobe konto. Här kan du skriva ut fakturan som du använder senare i samband med registrering av själva verifikationen. Det kommer en faktura per månad så varje underlag finns dokumenterat.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej på er!

Spenat - när man har bankkoppling är BIC och IBAN obligatoriska uppgifter för att lägga till en leverantör, vilket absolut kan ställa till det om man inte har dessa uppgifter. Här diskuteras det som ett förbättringsförslag sedan tidigare. Följ gärna den tråden för uppdateringar kring ämnet!

Antingen måste du få tag på dessa uppgifter som möjliggör att du kan lägga in leverantören och kontera leverantörsfakturor via inköpsdelen i programmet.

Om inte, är alternativet, precis som du säger att göra det via Kassa och bankhändelser varje månad. Du kan skapa ett bokföringsförslag, som du kan använda för denna form av återkommande betalningar. Bokföringsförslag skapar du under Inställningar - Bokföringsförslag. Dessa kan du sedan plocka upp när du gör en bankhändelse för att slippa plocka upp alla konton varje gång.

Här ser du mer information om hur konteringen ska se ut och jag ser att du har fått fin hjälp med detta ovan också! 🙂

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag har samma dilemma!

Har sökt runt lite och i ett svar här på forumet nämns konto 5420 Programvaror.
Ska adobe bokföras som programvara eller tjänst?

För det har väl betydelse för vilket momskonto en använder....?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har ni registrerat adobe som en leverantör i Irland med postadress Dublin eller registrerade ni dem med den svenska adressen?
Vad valde ni för betalningskod och avgiftskod?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Garderobsblomman,

Vid köp av tjänster från ett annat EU-land gäller omvänd skattskyldighet för moms, vilket betyder att du själv redovisar både ingående och utgående moms.
Du kan läsa mer om detta i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

Ha en trevlig helg
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fick detta svar från en konsult:

4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25% moms

2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%

2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

1930 Bank eller 2440 Leverantörsskulder


..men fortfarande är det oklart hur jag ska välja ang avgiftskoden.

Någon som vet?

Avgiftskod (mottagaren betalar utländska kostnader eller avsändaren betalar alla bankavgifter eller mottagaren betalar alla bankavgifter)

Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej,

För att hjälpa flera som eventuellt läser/följer denna tråd så vill jag börja med att förklara vad avgiftskod är.

Avgiftskoden anger vem som ska betala bankens avgift för en betalning. Avgiftskod används bara vid utlandsbetalningar via bank.
Beroende på vilket program man har från oss och vilken bank man har så kan det förekomma olika val av avgiftskoder.

I eEkonomi har man följande val; avsändaren betalar alla bankavgifter, mottagaren betalar alla bankavgifter eller mottagaren betalar utländska kostnader.
Avgiftskoden väljer du under Inköp - Leverantörer - Ny leverantör och avsnittet Utlandsbetalning

Hur man vet vad man ska välja bör stå i det avtalet man har tecknat med en leverantör innan man börjar anlita dem.

Exempel
När en redovisningsenhet får en leverantörsfaktura i utländsk valuta kan det medföra att växlingsavgifter och valutakursdifferenser uppstår i bokföringen. En redovisningsenhet och en leverantör kommer i ett köpeavtal överens om vem som skall stå för de växlingsavgifter och bankavgifter som uppstår när en leverantörsfaktura skall betalas. Det är vanligt att köparen betalar sin banks avgifter och att säljaren betalar sin banks avgifter.

Ha en bra dag!

/Cecilia