Bokföra allt semesteruttag på augustilönen - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag ska bokföra augustilönen för våra anställda (tjänstemän m. semvillkor 20), som tagit ut semester från juli och in i augusti. Några tog även föräldraledigt i direkt anslutning till semestern. Allt detta (semester och föräldraledighet) togs sedan med först på lönekörningen för augusti. Detta har medfört att jag i bokföringsunderlaget får en kreditpost på kontot för löner, eftersom det beloppet som drogs av från lönen (för föräldraledighet och semesteravdrag) blev större än vad månadslönerna är (det blev ju sammanlagt mer än 4 veckors semester/föräldraledighet på en och samma person!). Själva semesterlönen bokförs på debet på kontot för semesterlön.

Jag undrar bara om det är något konstigt med detta, eller om det är ok med en kreditpost på kontot för löner? 

Tusen tack på förhand!
Foto på Susanne

Susanne

• 108 poäng 100 badge 2x thumb
  • fundersam!

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sanna

Sanna

• 730 poäng 500 badge 2x thumb
Exakt samma för mig, hoppas på svar här:)
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Susanne och Sanna,

Jag testar i mitt program att lägga in månadslön, semesterlön, semesteravdrag samt ett avdrag för föräldraledighet. Totalt så anger jag det så att avdragen blir större än vad månadslönen och semesterlönen är. Eftersom att lönearten för semesteravdrag och föräldraledighetens avdrag är kopplade till bokföringskontot för Löner till arbetare/tjänstemän bokförs det på konto 7010 eller 7210.

När ett avdrag sker är det ju någonting som dras från den anställdes lön, eftersom den anställdes lön är en kostnad för företaget kan man därför säga att kostnaden för företaget minskar när man gör avdraget från lönen. Bokföringskontona i 7-serien är kostnadskonton, när detta konto påverkas i minus så minskar det kostnaden för företaget. Eftersom att lönearten används med minusbelopp så blir det även därför korrekt att det på bokföringskontot påverkar bokföringskontona i kredit - så att kostnaden minskar. 

Hoppas detta förtydligade lite, återkoppla gärna om du har ytterligare frågor.
/Theodor
Foto på Susanne

Susanne

• 108 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Tack för ett tydligt och bra svar!

Vi har två arbetsplatser, varför jag bokför lönekostnaderna på två olika konton för att kunna ta fram lönekostnader för respektive arbetsplats (7010 löner till tjänstemän samt 7011 löner till tjänstemän).

På ena orten (som bokförs på 7010) har personalen inte tagit ut fullt lika mycket semester, varför jag får en lönekostnad att bokföra på konto 7010 (på debet, "som vanligt"). På andra orten har flera personer haft lite längre semester och i några fall även föräldraledigt, och där får jag alltså ett minusbelopp att bokföra på kredit (på konto 7011).. Men däremot så har jag ju en kostnad för semesterlönen som betalts ut som jag bokför på debet på konto 7285 Semesterlön tjänstemän.. Har jag förstått rätt?

Tack igen! //Susanne
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Du har förstått det korrekt. Lönearten för betald semesterlön är kopplad till bokföringskonto 7082 och 7285 som standard. Lönearten för semesteravdrag och föräldraledighet är kopplad till 7010 och 7210.

När du registrerar semester på lönebeskedet blir Semesterlön inlagd med ett plusbelopp eftersom det är pengar som betalas ut, vilket i sin tur påverkar bokföringskontot i debet eftersom det är en kostnad för företaget. När semesteravdraget eller föräldraledigheten läggs in är det med ett minusbelopp, vilket i sin tur påverkar bokföringsunderlaget i kredit eftersom det är en kostnad som minskar i företaget. Om avdraget är större än den andra löneart (vanligtvis timlön/månadslön) som finns med på lönebeskedet som påverkar 7010/7210 blir summan för det bokföringskontot minus eftersom att avdraget påverkar med ett större belopp i kredit än i debet. 

Ha en fin dag!
/Theodor

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.