Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra ångrat inköp på nytt bokslutsår - eEkonomi

Hej,

Jag köpte ett skrivbord online 2016-04-26 och pengarna drogs direkt från mitt företagskort. Mitt bokslutsår avslutades 2016-04-30 och jag har nu ångrat köpet och kommer således få pengarna tillbaka in på mitt företagskort. Men nu är det nytt bokslutsår. Hur redovisar jag det? Bankhändelserna kommer ju att visa pengar ut och pengar in som tar ut varandra.

mvh
Carl
3 SVAR 3
KjellP
CHAMPION

Enligt mitt tycke borde det handla om en övrig fordran över verksamhetsårsskiftet.
1680 är då ett lämpligt konto.
Detta gäller om du ångrar köpet före skiftet men inte hinner få pengarna förrän efteråt.

Annars tror jag att du får bokföra skrivbordet som en förbrukningsinventarie över årsskiftet om du ångrade dig efteråt.
Därefter får du kreditera inköpet på det nya året.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack. Eftersom den är redovisad som inköp mot kvitto, hur krediterar jag köpet i det nya verksamhetsåret?

Inköpet bokfördes ju som

1930  -  Företagskonto/checkkonto/affärskonto debet: 0,00 kredit: 6 435,00
2641  -  Debiterad ingående moms debet: 1 287,00 kredit: 0,00
5400  -  Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial (gruppkonto) debet: 5 148,00 kredit: 0,00

Skall jag bara reversera den verifikationen då?
KjellP
CHAMPION

Du har rätt där. Eftersom köpet gjordes före årsskiftet och returen efter så blir det så.

Du får vända på alltihop och kreditera 5400 med 5 148:-, kreditera 2641 1 287:- och debitera 1930 med 6 435:-.
Det blir en kostnad för förra verksamhetsåret och en minskad kostnad för det nya.