Bokföra ansökt men ej beviljat Rutavdrag - Visma Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur bokför jag, när skatteverket ej beviljat Rut avdrag för en kund? Hela fakturan ligger i Reskontran, det är bokfört att kunden betalat fakturans halva belopp och nu återstår en fordran hos kunden (skatteverket) på återstående halva. 
Jag ska fakturera kunden för den återstående halvan. Men hur bokför jag bort en ansökan om husabete som är gjord till skatteverket...
Foto på Helen

Helen

  • 5,224 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Beror på vad du har för typ av bokföring. Jag bokför vanliga kundfakturor på 1510 och rot på 1511. När jag jag får, som du, ej beviljat så gör jag en omföring, då kunden kommer att faktureras istället.

1511 K
1510 D
Foto på Helen

Helen

  • 5,224 poäng 5k badge 2x thumb
Ok. Jag jobbar i Visma Administration och skulle vilja veta hur det går till där. Tack ändå!
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Jag gör aldrig någon ombokföring eller ny faktura till kunden. Jag skickar ett brev till kunden (har en standardmall) och ber dem betala in den del de fått avslag på till vårt bankgiro och bokar sedan betalningen mot originalfakturan, så att den blir noll.

Om du vill göra en ny faktura till kunden, måste du nog göra en kreditnota på den del av ursprungsfakturan som är obetald och sedan göra en ny till kunden. Tänk då på att det bara är arbetskostnad som ska krediteras, ifall du även har material på fakturorna.

Det finns nog lika många varianter på detta som det finns användare :-).

//Tina

Foto på Helen

Helen

  • 5,224 poäng 5k badge 2x thumb
Okey! Tack.
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Oavsett program så har Tina en poäng, det finns massor av sätt. Jag väljer ju att göra en omföring så det stämmer i mina månadsavstämningar, utan att jag ska behöva att komma ihåg saker. Då ligger det där det ska liksom och jag ser klart o tydligt vad som "diffar". 
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Beror väl lite på orsaken till SKV avslag. Tar kontakt med kunden och ibland söker man helt enkelt om fast på en annan delägare av fastigheten. Detta på ursprungsfakturan.
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Absolut, men nu förutsatte jag att det inte gick. Går det att söka på annan delägare får det ligga kvar på Rot-kontot. :)
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

  • 5,838 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Carina!

Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet.

Du finner den här.

//Linnéa
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Jag har koll på hur jag bokför den biten :)  Men tack ändå. 
(Redigerad)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Det enklaste är att undvika att gå över ån efter vatten....

Bokför man alltid ALLA kundfordringar på ett och samma konto så har man minst problem.

När SKV inte betalar hela den sökta roten så är det enklast att gå in under BETALNINGAR / BETALNINGSPÅMINNELSE.

Då får man en extra förklarande text till kunden där det står att SKV inte beviljat avdraget fullt ut och uppmanar kunden att betala in den del som SKV inte beviljat i avdrag.

Sen kan man alltid skicka med kopia på fakturan och då markera texten som rör  ROT avdraget.

Davor P
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Vet inte om det var riktat  till mig? I mitt fall går det inte, revisorn kräver olika 15-konton. och jag har inte bara svenska + rot, tyvärr..så i mitt fall går det inte praktiskt sett. 
Foto på Helen

Helen

  • 5,224 poäng 5k badge 2x thumb
Tack Linnea! Det var vad jag efterfrågade!

Det går alltså, att i Visma Administration, gå in på Betalningar - Husarbete - Flik 2 - och där söka på fakturanumret och sen själv fylla i Beslutad skattereduktion = 0 kr. Därefter "Färdigställ beslut".
Då stämmer det i Reskontran!

Sen finns det en funktion under Betalningar - Betalningspåminnelser, där påminnelse kan skickas till  kund med text om ej godkänt rut-avdrag!
Det du, Tina!!

God Helg på er
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Det är så jag gör Helen (förutom att jag inte skickar påminnelse till våra kunder). Jag missförstod nog din fråga en aning - förlåt.

Trevlig helg!

Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Jag ringer alltid kunden, det ger bättre resultat än påminnelser särskilt när det gäller nekade ROTavdrag eftersom kunden oftast har följdfrågor
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Det var en besynnerlig revisor.......

Jag ser inte hur arbetet förenklas genom att dela kundfordringarna på olika konton. I mina ögon så skapar man sig enbart en massa extra arbete.

Det som kan vara ett alternativ är att se till att bocka för rutan SKRIV KONTERINGAR FÖR VARJE FAKTURA. Då får du med fakturanummer på varje utskrift av journaler. Detta medför då på gott och ont att det blir avsevärt mycket mer papper som går åt, men det gör dock revisorns arbete lite enklare och ditt eget arbete mycket enklare då du slipper hålla tungan rätt i munnen varje gång du skall hantera en ROT faktura eller en export inom eller utanför EU.

Davor
Foto på Carina

Carina

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Jag har andra valutor också. Jag tycker det är smidigt, då ser jag vad som är obetalt per konto och jag får en bra överblick på det hela :)