Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina
UTFORSKARE

Bokföra avbetalning samt ränta på maskin - eEkonomi

Hej,

Hur ska jag bokföra inköp av maskin som betalas på avbetalning i 12 månader? Maskinen kostar 99 500 kr plus räntan som är på 450 kr/mån.
30 SVAR 30
Fd medlem
Inte tillämpbar

N ́Maskinens inköpspris bokför du 
Debet 1210 Maskiner och inventarier

Avbetalningsskulden bokför du
Kredit 2890 Kortfristig skuld (betalas inom 12 månader)

Räntan bokför du
8400 Debet

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

Tack!
/Paulina
Paulina
UTFORSKARE

Hur gör jag med momsen? Kan jag dra av hela momssumman på en gång, eller dras den av per faktura? Avbetalningen sträcker sig över två räkenskapsår.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsen drar du av på inköpsfakturan som ligger till grund för den svbetslningsskuld som uppstår.

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

för att förtydliga, jag drar av endast den del av momsen som faktureras varje månad?
Paulina
UTFORSKARE

Köpet är ett så kallat hyrköp, det vill säga, försäljaren förbehåller sig äganderätten tills maskinen är avbtetald. Ska jag ändå lägga upp maskinen som inventarie innan den är helt avbetald?
Fd medlem
Inte tillämpbar

inventarier ägs av köparen.
Hyrköot - eller leasad - egendom tillhör inte köparen - hyrtagaren och skall följaktligen inte redovisas som inventarie hos köparen.

Jag är inte bekant med fråga om köp/ hyra som omfattar både momspliktig hyra och ränta på avbetalningsskuld så jag är inte rätt person att svara längre.
Är försäljaren ett finansiellt institut (finansbolag eller dylikt) eller en traditionellt säljande företag?

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

traditionellt säljande företag. Och då förstår jag lite mer, maskinen ska läggas upp som inventarie när den är avbetald och jag står som ägare på den, därefter görs en årlig avskrivning. Tack för utförligt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till vilket värde menar du att du ska ta upp den då när den är betald?
Mikael
Paulina
UTFORSKARE

Ja, det värdet som jag köpte maskinen för, 99 500 kr. Eller tänker jag helt fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

På vilket konto vill du då samla de betalningar du gör under åren fram till dess du gör den sista betalning som då medför att maskinen inte längre omfattas av säljarens äganderätts förbehåll?

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

2890 som du skrev längst upp? fast vad händer med det kontot när väl skulden är avbetald? är det då man konterar kontot mot 1210? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu missförstår du mitt tidigare svar som innefattar konto 2890.....
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Där beskrev jag den normala konteringen vid köp på avbetalning med kostnadsränta på avbetalningsskulden och då äganderätten övertas av dig. Som det går till när t ex en bil köps på avbetalning och den blir ett inventarium i ditt företag, då debiteras heller inte någon moms annat än på ev administrationsavgift.

Mikael

Köpet bokas debet 1210 med beloppet ex moms, debet 2641 med momsen och totalbeloppet kredit 2890.
Detta då under förutsättning att den är levererad under perioden och att detta då anses vara ett avbetalningsköp. Är begreppet hyrköp så bör man nog kolla lite till.
Och om det nu är ett avbetalningsköp så bokas sedan avbetalningarna debet 2890 med amorteringen, debet 8400 med ränta och kredit 19xx. Avskrivning påbörjas vid direkt då den början användas. 
Men som sagt, begreppet hyrköp kan ställa till det och är antagligen inte samma som en avbetalning, vilket min info då avser så det är viktigt att veta vad som avtalats. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

......då finns en inköpsfsktura som grund där momsen på bilen/maskinen är specificerad vid inköpstillfället och konteringen då blir
Debet 1220
Kredit 2890 avbetalningsskulden
Oh de avbetalningar du sedan gör konterar

Debet 2890 svbetalningsskulden
Debet 8400 ränta
Kredit 1930 bankkontot

Mikael
Paulina
UTFORSKARE

Tack för era svar! Ja det är ju det där hyrköpet som ställer till. I kontraktet står det : 12 månaders hyrköp. Vid friköp avgår hela inbetalda hyran exkl ränta per påbörjad månad. Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full betalning erlagts. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förslag
Bokför varje delbetalning av ditt hyrköp antingen på konto 5210 om ditt resultat av verksamheten klarar det, eller som inventarie 1220 så du kan fördela ut kostnaden via avskrivningar över flera år om maskinen är användbar för din del över flera år.
'
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir inte helt rätt eftersom säljaren först anser att du köpt maskinen genom att påstå att du har en avbetalningsskuld till dem och samtidigt påstår att du inte äger något, men förhoppningsvis kommer du vidare i din bokföring och efter 12 månader är ju säljarens inblandning inte längre aktuell 🙂


Mikael
Paulina
UTFORSKARE

Ja, det är ju ett smart avtal för säljarens del. Skulle jag inte kunna betala av säg sista månadens hyra så kan säljaren ta tillbaka maskinen och allt har klassats som hyra. Betalar jag sista hyran och därmed betalat av skulden så är maskinen min. Så egentligen ska jag alltså bokföra varje faktura som en hyra. Men är fortfarande osäker på vad jag gör när jag betalat sista hyran och maskinen är min. Maskinen kommer användas löpande i verksamheten under flera års tid