Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lord__
MEDLEM

Bokföra avskrivning kamera och dator

Hej,

 

Jag har precis startat upp en enskild firma för mitt foto företag.

 

Jag köpte in en dator för 15619kr med momsen, en kamera med objektiv för 14769kr med momsen.

Samt blixtar för 2579kr med moms.

 

När jag pratade med skatteverket sa hon där att jag ska lägga in 75% av kamerans värde i bolaget, 50% av datorn då jag kan komma att använda det privat och inte enbart i företaget.

 

Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?

 

 

 

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det låter väldigt konstigt att göra på det sättet, men är det så de har sagt så kan du använda konto 5410 eller något underkonto.

Eftersom beloppen inte överstiger ett halvt prisbasbelopp så registreras de inte med någon avskrivning utan kostnadsförs direkt som förbrukningsinventarier

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med Anna

Det är en nitisk person på skatteverket som jag anser har helt fel.

Du bör kunna föra samtliga inköp på ditt företag och ingen privat eftersom du inhandlat dessa produkter för att kunna utföra ditt arbete i företaget.


"(Vilken anställd på ett företag använder inte företagets dator eller telefon någon gång privat) då skulle ju alla skatta för möjligheten."

Motsätter sig skatteverket om att du kostnadsför hela beloppen så be dom tala om i vilken paragraf denna regel finns. Om så är fallet är det ett fall för Företagarna att ta upp

Själv skulle jag föra av all momsen, föra blixtarna som förbrukningsmaterial och de två övriga som förbrukningsinventarier.

KenArd
CHAMPION

Heja dactus!
Ser nån konspiration här...
Min revisor på KPMG sa samma sak när det gäller kameran;(

MVH

Kenneth
Lord__
MEDLEM

Tack för svar. Så då borde jag kunna bokföra hela beloppen på kameran och datorn. Var ju faktiskt därför jag köpte in grejerna.

Tycker också så att så många som använder datorer och annat även privat så borde väl även jag kunna göra så.