Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chris_13
UTFORSKARE

Bokföra banktjänster som leverantörsfaktura eller bankhändelse

Hej! 

 

Jag har Swedbanks företagspaket för bankgiro, kontokort osv. Jag får en "avi" (det står avi och inget om faktura på papperet) och sedan dras årskostnaden för tjänsten via autogiro från mitt bankkonto. 

 
 

År 1 bokförde jag detta som att skapa en leverantörsfaktura. Som leverantörsfakturanummer uppgav jag det datum då avin skapades. 

 
 

År 2 fick jag för mig att det skulle räcka med att bara skapa en kassa- och bankhändelse där jag valde "Övrigt uttag" och "Bankkostnader". Det lät så passande. 

 
 

År 3, i år, upprepade jag vad jag gjorde förra året med kassa- och bankhändelser. Och nu har jag en gnagande känsla av att jag gjort fel. I synnerhet efter att jag läste den här tråden: 

 

 
 

Mina frågor: 

 

1. Är det

fel

att bokföra detta som en kassa- och bankhändelse?

 

2. Skulle jag lagt in det som en leverantörsfaktura istället? 

 

3. Kan jag på något vis hamna i onåd över att jag eventuellt bokförde felaktigt föregående år? 

 
 

Jag har för övrigt kontantmetoden som bokföringsmetod och använder Visma eEkonomi Smart. 

 
 

Tacksam för hjälp!

12 SVAR 12
Charlotte8
MEDLEM


Huruvida du lägger den som leverantörsfaktura eller löpande verifikation har ingen betydelse. Debitera 6570 bankkostnader och kreditera bankkontot. 🙂
Chris_13
UTFORSKARE

Ok, skönt att höra! Tack för hjälpen!
Chris_13
UTFORSKARE

När jag skulle göra bokslutet för 2018 stötte jag på patrull, med anledning av kostnaden ovan.  Som jag förstår det ska jag lägga till beloppet till "B15 - Leverantörsskulder" i bokslutet eftersom avin skapades 2018 (men avser 2019). Och då behöver jag ju specificera fakturanummer och så. Blir det inte till problem på något vis då, om jag inte bokfört skulden som en faktura utan som en kassa- och bankhändelse? Eftersom jag inte uppger fakturanumret någonstans i Visma eEkonomi annat än när jag kopplar bild (med avin) så att säga... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

1/
Nej
2/
Nej
3/
Nej
Spar avin ock bokför den som en kassahändele 2019

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....om du regar den som lev skuld 2018 ska du motboks som en förutbetalda kostnad konto 17xx, alltså ingen redultatpåverksn.
Du har fått en avisering i förskott på en tjänst som gäller 2019 därför räcker det med att köra den dom en bankhändelse 2019

Mikael

Tack! Det känns som att jag trasslat till det nu... 
Inatt försökte jag "rätta till" och lade in avin från Swedbank på 1200 kr som en faktura. Och bokade enligt nedan. 

År 2018 
2440 - Leverantörsskulder - Kredit 
6570 - Bankkostnader - Debet 

År 2019 (vid betalningen) 
2440 - Leverantörsskulder - Debet 
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - Kredit 

Så nu påverkade det resultatet (i resultaträkningen) för 2018. Och det känns inte rätt. Så, som sagt, jag betalade fakturan år 2019 och bokför enligt kontantmetoden. Hur menar du att jag istället skulle ha gjort? 
Skulle jag ha bokat 2440 kredit och 1700 debet år 2018? När kommer i så fall 6570 in i bilden? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis så 2018 -  och 2019

Debet 6570
Kredit 1700

Mikael

1. Ok! Så konto 1700 trots att jag inte betalade fakturan 2018 och beloppet understiger 5000 kr? 
2. Blandar jag in 1930 någon gång, för att visa att tillgångarna på bankkontot minskar? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 1700 debet bara om du väljer att bokföra den 2440 i kredit under 2018,, därav mina tidigare svar inte av någon annan anledning än att kostnaden skall hamna på rätt år, om du nu blandar in ett förenklat bokslut kan du ju välja själv vilket år du vill kostnadsföra den på, jag har tidigare fått för mig att du ville ha kostnaden på rätt år - 2019

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

2/ ja när betalning sker den 20 januari 2019.
Fd medlem
Inte tillämpbar

och då debiterar du 2440 om du valt att registrera den som en faktura - leverantörsskuld - per 2018-12-31
Chris_13
UTFORSKARE

Ok, tusen tack! Då tror jag att jag är med. 🙂 
om du nu blandar in ett förenklat bokslut kan du ju välja själv vilket år du vill kostnadsföra den på 
Jag trodde att jag behövde bokföra den 2018, eftersom fakturadatumet är från det året. Men ja, jag tänker att kostnaden mer hör hemma på år 2019.