Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning av leverantörsfaktura med innestående belopp

Vi har i vårt aktiebolag fått tillbaka pengar av Folksam nu när vi bytt pensionsföretag och omförhandlat avtalet. De behöll dessa och har nu dragit av det som betalning mot en leverantörsfaktura från dem. Samma belopp så helt ok. Dock vet jag inte hur jag ska bokföra detta då det erhållna beloppet inte ska påverka vårt bankkonto. Vi har Visma adm 2000.

9 SVAR 9

Hej!
Då förslår jag att du gör så här.
Ställ dig på den fakturan som är betald.
Tryck på knappen som skapar en kreditnota och acceptera att det är det är en kreditfaktura på denna faktura (Ta kopia på ursprunget och skriv på den vad det avser och använde den som underlag.) . När den är registrerad som gör du en betalning på vanligt sätt. På så sätt blir allt korrekt när du tar ut inbetalningsjournal och fakturajournalen.
Hängde du med? Annars återkom så fixar vi lite skärmdumpar på varje moment.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB

Tel 0770 33 99 25

Hej!

Tack för ditt svar! Denna metodik är ju enkel men försvinner inte själva premien för den här fakturan då ur systemet? Behöver nog ytterligare förklaring, tack! 🙂

Med vänlig hälsning Carolina


Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska bokföra den nya premien i debet och kreditera beloppet mot den gamla premien som är återbetald då påverkas inte bankkontot

Mikael pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för ditt svar men jag förstår inte riktigt hur du menar.

Fakturan är registerad och ligger nu;

2440 - 11000 sek Kredit

7412 - 11000 sek Debit

Innestående belopp är 11000 sek så det kvittar denna faktura till fullo. Men det är ingen dubbelbetalning det avser utan bara pengar vi fått vid omförhandling så ingen annan premie påverkas. Vilket konto ska krediteras när jag bokar av beloppet?

2440 - 11000 sek debit

???? - 11000 sek kredit

Tack för hjälp att förtydliga 🙂

Carolina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du registrerat den kreditfaktura som ger det innestående beloppet?

Hur ser den konteringen ut?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet inte om du riktade ditt svar med din följdfråga till mig eller någon annan, om det var till någon annan så kan du bara bortse från mitt svar.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

OM du fått pengar via en omförhandling och den omförhandlingen också avser en pensionsförsäkring så ska du kreditera samma konto 7412.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael och Tomas,

Stort tack för er hjälp! Nu klarnade det hur jag ska göra. Tänkte lite fel här.

Med vänlig hälsning Carolina

Det var så lite så.
Tomas Tobiasson