Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning med iZettle via kundfaktura

Hej, 

Jag har en kundfaktura som är betald via iZettle med 7200:-.
På mitt konto har det betalats in 7002:- från iZettle, alltså blir kostnaden för denna transaktion 198:-.

Om jag matchar denna  som ''inbetalning mot kundfaktura'', då får jag en avvikelse på samma belopp som kostnaden är på 198:-.

Skall jag bokföra denna matchning som den är och sedan göra en ny händelse på kostnaden till iZettle? Hur gör jag det och vilka konton skall jag använda mig av?


Mvh Annie

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

Helt rätt. Du matchar en ny bokföringshändelse och väljer då Övrigt uttag/Egen kontering med konto 6570 Bankkostnader eller 6040 Kontokortskostnader.

MVH
RoffaK
Bertil73
MEDLEM

Du bokför både insättning och avgift i "samma" matchning av inbetalningen.

I matchningen ska du ange att inbetalningen är 7200 kr (inte 7002 kr). Sen trycker du på knappen Ny Bokföringshändelse, egen kontering och konterar avgiften. Tryck bokför. Då får du två verifikationer, en för fakturan och en för avgiften.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma fråga, men med en annan summa och ett annat problem som dyker upp. 

Jag har fått en inbetalning på mitt bankkonto från iZettle, en kund som handlat via webshop 199:-
Avgiften från iZettle på 4,98:-
Jag skapar en ny kundfaktura och använder beloppet 199:- 
När jag ska matcha händelsen och väljer 
"Övriga uttag" - "Egen kontering" så blir det automatiskt från konto 1930

Stämmer detta? Eller måste jag först skapa en leverantörsfaktura på avgiften på 4,98:-??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Memoair,

Det är samma sak för dig, du väljer att matcha både insättningen och avgiften i samma händelse. Du behöver inte göra en leverantörsfaktura för avgiften.
Följ instruktionerna i tidigare kommentarer så blir det korrekt.

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag behöver hjälp med bokförning kundfakturor som betalas med kortläsare izettle.Jag har två kundfaktor för 2706: och 1743:- som betalas med izettle. På företagsbank konto kommer 4366,69:- och 82,31:- var izettle avgift. Jag har integrerat izettle i "app och tillval". So i verifikation visas "dagsförsälning izettle" och "kortavgift izettle". Men jag vet inte hur kan jag bokföra den fakturor i "kassa och bankhändelse".Behöver jag bokföra varje faktura separat eller den total summa.Ska jag göra nåt i verifikation med den "dagsförsälning izettle" och "kortavgift izettle".  Och kan ni skriva vad ska jag göra fråm början till slut steg i visma, därför jag är inte så bra i visma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Yuriy! 

Vad härligt att du kommit igång med iZettle och integrationen till eEkonomi.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom kommentarerna ovan i tråden för att få tips om hur du hanterar det samt att du kikar på vår hjälpsida "Registrera utbetalning från iZettle." På den hjälpsidan beskriver vi steg för steg hur du gör under Kassa- och bankhändelser. Du kan även spana in vår film "Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi" för att se hur det fungerar. 

Hoppas att ovanstående information kan hjälpa dig att få bättre koll på integrationen mellan iZettle och eEkonomi.

Ha en fin dag!

/Lovisa